Beef en Steak

Broodje Italiaanse Gehaktballetjes

Ewald

Administrator
Forumleiding
Op het Internet een mooi recept gevonden voor Italiaanse gehaktballetjes
Bij de slager rundergehakt gehaald en verse worst (saucijzen) verhouding 800gr./600gr.
Worsten opengesneden en het worstdeeg met het rundergehakt gemengd plus panko, 2 eieren, rood uitje gesnipperd, vers geraspte parmezaan, vers gemalen zwarte peper, gehakte verse peterselie, en een tl. Maggi.
In de Vietnamese keuken wordt Maggi als een onmisbaar ingredi?nt beschouwd en Cees Holtkamp gebruikt het in veel van zijn hartige recepten, daardoor
heb ik het weer herontdekt. In gepaste hoeveelheden is Maggi een zalige smaakversterker, het jeugdtrauma van de plonsen Maggi in de groentesoep begint gelukkig te slijten. :)
Balletjes draaien op laten stijven in de koelkast en hup op de BBQ, 160 gr. C. voor zo'n 50 minuten, met een klein stukje appelhout voor een subtiel rooksmaakje
Ciabatta broodjes afgebakken en even op de snijkanten direct gegrild op de BBQ
Daarna de balletjes in een bakje met tomatensaus, paar plakjes kaas erop en laten smelten op de BBQ
Balletjes op het Broodje, beetje tomatensaus erover..........Yummie

QaHsgQx.jpg

rU1pWN1.jpg

mWwwm7s.jpg

ZsRzrm4.jpg

wpEbxUX.jpg

b9P6lcO.jpg

pMf6kgL.jpg

jN6iqb6.jpg

eGtK8W4.jpg

PGuoSOr.jpg

Ik moet nog lunchen. Waar kan ik zo'n broodje halen. Ziet er goed uit.

Heerlijk! Ik heb een soortgelijk recept, soort grote MOINKs zonder bacon met een paprikasaus van paprika?s die je in het vuur grillt. Heerlijk op brood

Met die gesmolten kaas ook... zalig man!

Zo dan. Dat ziet er heerlijk uit. Lekker met die plak kaas. Dat lust ik ook wel. 
Succes met de fotowedstrijd.

Heerlijke broodje bal Ewald ;)

Ziet er zeker goed uit! Die gaat op de verlanglijst

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Lijkt me een toppertje! Gaan we ZEKER maken hiero...

(Mocht je de horror van de jerrycan Maggi willen ontwijken, maar toch de smaak willen; naast peterselie, bieslook en dergelijke ook lavas in de tuin! ;) )

SilverFox zei:
Lijkt me een toppertje! Gaan we ZEKER maken hiero...

(Mocht je de horror van de jerrycan Maggi willen ontwijken, maar toch de smaak willen; naast peterselie, bieslook en dergelijke ook lavas in de tuin! ;) )

Dat was vroeger, ik weet dat ik als kind selderij niet lekker vond, de maggiplant (Lavas) heeft een soortgelijke smaak.
Gek genoeg is Lavas geen bestandsdeel van Maggi (zeggen ze), toch heeft de plant de bijnaam van de uitvinder van Maggi, de Zwitserse Julius Maggi
Gelukkig verandert de smaak van de mens, men zegt elke 7 jaar.
Ik vind Maggi in juiste dosering nu een onwijs lekkere smaakmaker en met veel Umami.
Het is eigenlijk de Europese sojasaus.
Vandaar dat de Vietnamezen er zo gek op zijn. :D

Die bijnaam (maggi-plant) komt wellicht door de associatie die mensen erbij hebben . Zelf vind ik er slechts gelijkenissen in terug vooral qua geur, qua smaak een heel stuk minder inderdaad. Moet wel eerlijk zeggen dat ik het in de bouillion toevoeg (fijne reepjes gesneden) en verder vrij weinig gebruik. Ook Maggi zelf gebruik ik dan weer vrij weinig, terwijl de smaak prima is.
Misschien gebruik ik het wel zo weinig (beetje afkeer) omdat vroeger iedereen het echt overal in leek te stoppen vroeger, om maar smaak te krijgen aan een gerecht, waardoor soms eigenlijk alleen nog maar de maggi te proeven was..... Dat gaf eerder een gevoel van 'maskerend middel' dan 'toevoeging'. Maargoed, das dan weer meer persoonlijk.

Heb je de Maggi Hot variant al eens geprobeerd?

SilverFox zei:
Misschien gebruik ik het wel zo weinig (beetje afkeer) omdat vroeger iedereen het echt overal in leek te stoppen vroeger, om maar smaak te krijgen aan een gerecht, waardoor soms eigenlijk alleen nog maar de maggi te proeven was..... Dat gaf eerder een gevoel van 'maskerend middel' dan 'toevoeging'. Maargoed, das dan weer meer persoonlijk.

Heb je de Maggi Hot variant al eens geprobeerd?

Helemaal mee eens, het moet een toegevoegde waarde hebben en niet gaan overheersen (Maskerend middel)
De Hot nooit geprobeerd, ik weet niet of dat toegevoegde waarde heeft t.o.v. de gewone maggi met wat sambal of (rode) pepertjes

Dit lijkt mij vreselijk lekker! Ga ik snel eens maken :)

Ik moet toch maar eens maggi in huis halen.
Zou het ook een optie zijn maggi te gebruiken als middel om een rub te laten plakken? Of krijg je dan overkill?

Bram zei:
Ik moet toch maar eens maggi in huis halen.
Zou het ook een optie zijn maggi te gebruiken als middel om een rub te laten plakken? Of krijg je dan overkill?
Wellicht beetje minder zout in de rub in dat geval?
Ipv bijvoorbeeld olie als plaklaagje, gebruiken ze ook mosterd en mayonaise, zou ook prima met maggi moeten kunnen. Hoeveel er over blijft van de smaak, geen idee, wel een leuk experiment!
Met sriracha gaat ook prima als plaklaagje

Dat ziet er wel lekker uit

Terug
Bovenaan Onderaan