BasBQ
Beef en Steak

Broodje bal op de WGA

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Het afgelopen weekend was ik met vrouw en koter in de ardennen en daar maken we meestal makkelijke dingen in WGA of DO. Deze was wel erg lekker, dus daarom deel ik 'm even:
 
20150515_205054_RichtoneHDR_zpsdqu3osnq.jpg



In dit geval had ik 'm gemaakt met een rond witbrood van ca 25 cm doorsnede, maar het kan natuurlijk ook met een stokbroodje.


Meng 500 gram h.o.h. of puur varkensgehakt (In Belgie verkopen ze dat nog gewoon, heerlijk) met ca 10 gram kruiden, of meer, als je liever meer wilt, ik had ook geen weegschaal bij me (ik had wel all purpose BBQ rub van Nomu, te koop bij de Makro) en zout naar smaak. Meng er ca 150 gram in blokjes gesneden kaas doorheen. Wij hebben Maredsous kaas gebruikt, want dat lag daar gewoon in die vitrine bij de slager die dat varkensgehakt verkocht en het leek onzin om dat niet te doen :)

Snijdt de bovenkap van het brood en haal een laagje brood eruit en stop daar het gehakt voor in de plaats. Dek af met een laagje of vlechtwerk van bacon (wij hadden iets dik gesneden rookspek van weer diezelfde slager). Het kapje van het brood hebben we zelf opgegeten, omdat het brood net uit de oven kwam en het gewoon heel erg lekker was.

Plaats indirect op de BBQ (het gaat n?t in de WGA) en gaar bij ca 180 graden (ik gebruikte 9 flamy's) tot een kern van zo'n 65 graden. Duurt ca 1,5 uur. Ik had er voor de rooksmaak nog een blokje kersenhout bij gedaan. Dat gaf wel een leuke extra kick.

Mocht er wat over zijn: 's morgens is het koud ook heerlijk :)



 
Dit recept gaat zeker mee naar Frankrijk, samen met de WGA. Dank voor het delen.
 
Lowietje72 zei:
Dit recept gaat zeker mee naar Frankrijk, samen met de WGA. Dank voor het delen.
Graag gedaan. Overigens is het een variatie op dit: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/high-fast/bacon-wrapped-stokbrood-met-gehaktvulling/

Kost niks, kun je altijd en overal en overal op maken en is lekker.  En omdat je met je vlees en koolhydraten klaar bent, hoeft er alleen nog maar een beetje salade o.i.d. bij.

Houdt wel rekening dat de garing op een WGA op deze wijze best even duurt. 1,5 uur ofzo.

oh ja, ik had er ook nog een blokje kersenhout bij gedaan voor de altijd gezellige rooksmaak.
 
Ha Jeroen, ik zag deze al op vleesboek voorbij komen en meende een snake te zien maar dat was jouw manier van BBQ aansteken zonder schoorsteentje begriijp ik nu. Ik ben geinteresseerd hoe je dat hitte schildje maakte. Heb je gewoon dat rijtje met kokosbriketjes afgedekt met een laagje alufolie, zo simpel? Dan gaan de kooltjes dus niet uit en wordt de warmte voldoende verdeelt? Geniaal!
 
Het hitteschildje was gewoon een vierkant gevouwen stukje alufulie en lag op het rooster naast het brood, om te zorgen dat het niet zwart wordt.
Je moet het brood wel om het half uur een kwartslag draaien om het gelijkmatig te bruinen.
 
heerlijk broodje Jeroen  :)
 
Lekker en leuk idee. Ga ik van de zomer ook eens maken als we in de USA aan het kamperen zijn.
 
Leuk idee!  altijd leuk om tips voor de WGA te horen, zeker nu de vakantie binnen bereik begint te komen.Ga deze zeker op mijn todo lijst zetten!
 
Mooi broodje Jeroen!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan