BasBQ
Beef en Steak

Brisket!

 
 
 

Gielen

Vuurmaker
Berichten
81
Gisteren heb ik iets op de BBQ gemaakt wat al heel lang op het to-do lijstje stond, namelijk: Brisket!

Ik moet zeggen dat ik er wel een beetje tegenop zag, aangezien je veel leest hoe snel het vlees uitdroogt en hoe lastig het is om het perfect te krijgen. Dat was helaas bij mijn run ook het geval, de smaak was super, maar het vlees was vrij droog geworden. Ik heb dat ‘opgelost’ door het vlees te pullen en aan te maken met een rodeport-knoflook jus. Die werd vrijwel geheel geabsorbeerd, dus het vlees had het nodig!

Hoe ben ik te werk gegaan:

Ik heb afgelopen donderdag het vlees getrimd en ontdaan van het meeste vet, zowel boven op als de vetklont in de point. Hier zit mijn grootste leerpunt denk ik; ik had meer vet moeten laten zitten. Ik zag later ook filmpjes waar de hele vetkap nog intact is als het vlees de smoker ingaat. Ik heb ongeveer 1,75kg vet verwijderd op een stuk vlees van ruim 6kg. Hierbij heb ik het vlees gelijk in 3 stukken gesneden, dat zou ik de volgende keer ook niet meer doen.

Vervolgens heb ik het vlees op vrijdag gerubt met tijmzout (zelf gemaakt- had ik nog staan) en gemalen zwarte peper. De brisket tevens geinjecteerd met een jus van rode-port en knoflook. Ik was van plan om zaterdag om 0400 op te staan omdat ik verhalen had gelezen dat het wel 14 uur kon duren. De vrijdagavond duurde echter langer dan verwacht, dus heb ik om 23.30 maar besloten het vlees al rond 24.00 op de BBQ te gooien zodat de wekker net op 0400 hoefde. Ik heb er inmiddels voldoende vertrouwen in dat de Bastard langere tijd op een constante lage temp te houden is, dus ik hoef er niet continu bij te zijn.

Omdat het een koude nacht was heb ik het onderste schuifje iets verder opengezet dan normaliter; ik mikte op een temp van 110, het werd uiteindelijk 124 gedurende 7 uur. Om 0700 heb ik de brisket ingepakt ( weer met een beetje van de jus) in bakpapier + alu-folie en om 10.00 was hij al klaar

Toen heb ik hem in een handdoeken ingepakt in een koelbox gelegd tot het avondeten! Wel een stukje geproefd natuurlijk, de smaak was heerlijk! En de geur!

S’avonds geserveerd met cole-slaw, cajun-aardappels en mais. Voor de liefhebber BBQ sauce erbij, dat was ook een goede combinatie! Helaas heb ik daar geen foto’s van gemaakt :(

De foto’s:

Bedankt voor het kijken!
Gr. Robert

83d4c5392f42074a14968971541107a4.jpg

23ea3176effd4651c54b1f1c19b24b7b.jpg

7b167909d34f6d01c24fb1d743509f09.jpg

d051880fd7f843af8bcdceb07ec75d6e.jpg

2d396c41f5780805b83cc1ad1f23620f.jpg

9381c1cb5689ccf61911e0bc9c180863.jpg

e98afe1e1c92956da6bdeba0ce2af0b2.jpg

35f24a645dbe0078c667c808d188e6d2.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het ziet er in ieder geval heerlijk uit! Ik heb deze "heilige graal" onder de BBQ'ers nog niet mogen proeven dus kan ook niet echt oordelen over ook maar één aspect van de run 😉
 
Hoi Robert,

niets zo moeilijk als een brisket inderdaad. Kostte mij ook enkele runs om het op het gewenste niveau te krijgen. De leerpunten in jouw verhaal zitten volgens mij in de voorbereiding. Het trimmen klinkt behoorlijk rigoureus. Misschien (te) veel vet weg gesneden. Bovendien, wanneer je de brisket in drie stukken snijdt, maak je het jezelf ook moeilijk. Was het een whole packer (point en flat?), lijkt er op. De vettere point beschermt de magere flat ook deels. Zo in drie stukken, heb ik nog nooit eerder gezien. Als je Netflix hebt, zou je eens the chef show moeten kijken. Aflevering met Aaron Franklin, de brisket goeroe. Legt het van voor tot achter uit. Zijn boek is ook een aanrader!
 
Genoeg leerpunten dus voor een volgende keer. Desondanks ziet die er heerlijk uit! Het verslavende aan de hobby is dat je nu z.s.m. weer aan de gang wilt om het te verbeteren haha.
 
Deze moet er bij mij ook nog eens van komen. Heel houden dus. Goed opgelost wel smakelijk!
 
Wat een mooi en eerlijk verhaal. Brisket is niet makkelijk maar nu ook niet het moeilijkste wat er is. Het vlees is Canadees en heeft wel wat vet dooradering dat is goed. Volgende keer inderdaad niet in drieën delen maar heel laten. Injecteren met jus is goed, je kan daar extra boter in oplossen om het vlees beter te wapenen tegen uitdrogen. Inpakken ook goed, maar als ik naar je plaatjes kijk had dat wel eerder gekund. Zodra je bark vastzit moet dit kunnen, dat kan meestal al na 4,5 a 5 uur, dat voorkomt veel vocht verlies.
Volgende keer gewoon om 0800 uur beginnen, dan kan je beter op je temperatuur letten en je vlees in de gaten houden.
Brisket is dan gewoon tegen het avondeten klaar.
Gefeliciteerd met je koe.
 
Volkomen begrijpelijk die spanning, ik herken ‘t😉 zekers door alle verhalen die er te vinden zijn.
De whole packer staat nog op m’n lijst. Ga’m dan ook injecteren en vroeg, zoals Frits aangeeft, beginnen

Maar ziet er goed uit 👍🏻
 
Ik zie geen vet ip de brisket. Was de vet kap er helemaal afgetrimd? Ik heb de mijne toen gekocht bij Beef & Steak en die moest ik zelf bewerken door de vetkap wat af te trimmen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
 
Beste run. Brisket in niet makkelijk. En zo als Frits al aan gaf, grote stukken vlees zijn in zijn geheel vergefelijker dan dat ze in stukken zijn.
Toch een gedurfde run zo door de nacht heen. Zal vast gesmaakt hebben.
 
genoeg tips alweer gekregen voor de volgende run
deze zag er toch goed uit hoor.
mooie run en gefeliciteerd met je koei
 
Ik zie geen vet ip de brisket. Was de vet kap er helemaal afgetrimd? Ik heb de mijne toen gekocht bij Beef & Steak en die moest ik zelf bewerken door de vetkap wat af te trimmen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

Jawel, het vet zat aan de andere zijde, en er liep een hele dikke vetklont (bij gebrek aan een beter woord) door een deel van het vlees.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan