BasBQ
Beef en Steak

Brisket 1e keer

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Goedemorgen, afgelopen weekend heb ik voor het eerst een brisket gemaakt. Alhoewel ik al veel dingen gemaakt heb, is een brisket er nooit van gekomen. Nu toch maar gedaan en eigenlijk viel het best mee! Er kwamen een aantal vrienden langs en ik zou een brisket maken. Om te beginnen een niet te overdreven grote besteld bij BB Quality, een Angus Brisket Canada, van ± 3,5 kg. Vooraf bedenk ik dan of het wel lukt, schoonmaken, een point en een flat herkennen etc.
Ingepakt ziet het er groot uit, maar nog niet echt herkenbaar:
1. brisket 1.jpg


Na het uitpakken en bekijken en bestuderen moet het schoonmaken beginnen. Best aardig wat afgesneden, maar het verschil tussen voor en na ziet er goed uit:
1. brisket 2.jpg
2. brisket schoon gemaakt.jpg


So far, so good. Ik heb een filmpje van Noskos als leidraad gebruikt, dus een injectievloeistof gemaakt van oplos-jus, en daarmee het stuk vlees geïnjecteerd:
3. brisket injecteren 1.jpg


Hierna een beefrub van BB Quality erover gedaan en ingepakt voor de volgende ochtend.
Op zaterdagochtend, rond half 8 begonnen met het aasteken van de BBQ, met de snake methode, op een Weber 57cm. Toen die mooi op temperatuur was (rond de 110 graden) de brisket erop en dan 5 uurtjes laten liggen.

Start:
4. Brisket op de BBQ.jpeg

Na 5 uurtjes:
5. Brisket 5 uurtjes verder.jpg

Hierna de Brisket ingepakt in een paar lagen folie en weer terug op de BBQ. Waar de temperatuur tussen de 1,5 uur en 5 uur bereiding gestegen was van 59 graden naar 65 graden, ging het ingepakt een stuk sneller. Uiteindelijk tot een temperatuur van 95 graden in een uurtje of 2. Hierna uit laten wasemen en weer ingepakt in folie en handdoek en in een koelbox geplaatst.

Het was inmiddels al wat later in de middag en er we hadden al wat bier en andere hapjes van de BBQ op, dus het maken van foto's is wat beperkter geworden... gelukkig nog wel van het aansnijden van de flat wel:
7. Brisket aangesneden.jpg


Dit was het dunste deel, mooie rookring, goede smaak, maar ik vond hem iets te droog. De gasten vonden dat helemaal niet en het was zo weg! De point was iets vetter en dikker (helaas geen foto van genomen), die was goed van smaak en veel sappiger, die was dus ook zo op!

Conclusie? Brisket maken is niet heel lastig, kost tijd en de nodige aandacht. Ik ga het zeker nog een keer maken, met een grotere brisket en dan een goede grain-fed uit USA of zo. En dan proberen om het laatste deel van de bereiding niet al te veel bier op te hebben, zodat er aan het eind ook nog foto's gemaakt zijn! Ik zal ook nog wel foto's van de andere bereidingen plaatsen (bavette, rib-eye, buikspek, sparerib, garnalen). Leuke dag, heerlijk gegeten, lekker biertje op en een hoop gelachen en geleerd!
 
Lekker en gezellig dagje gehad zo met vrienden en de vrienden genoten, top toch
Op naar de volgende
 
Je hebt gelijk, het maken van een brisket is niet zo'n probleem maar het resultaat het mals en niet te droog en op smaak krijgen daar zit hem de kneep, veel doen dat helpt daarbij.
Je hebt i.i.g. een fijne dag gehad 😉
 
Laatst bewerkt:
Die Webertjes hebben lekker gewerkt zeg, top dagje zo!
 
Top dag gehad ! Mooi hoor.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Brisket staat ook nog op de lijst, want moet nog wat stickertjes hebben :p Maar geen idee of het er nog dit jaar van gaat komen. Eerst PP voor de sticker.

Wel fijn om te weten dat BBQuality zo een mooi stuk aflevert.
 
Lekker bezig geweest zo met vrienden 😀
 
Mooie dag gehad, zo te zien. Brisket ziet er goed uit, zeker voor de eerste keer! 👍
 
Mooie rookring op je brisket. Volgende keer meer foto's maken en miss wel voor de badge gaan.
Jullie hebben iig een gezellige avond gehad, dat is het belangrijkste. TOP
 
Terug
Bovenaan Onderaan