BasBQ
Beef en Steak

Brisket 1e keer

 
 
 
 

R@lph

Kooltjesharker
Berichten
193
Het maken van mijn eerste brisket stond al een tijdje op mijn lijstje en het moest er uiteindelijk maar eens van komen.
Een brisket (flat) bij de Hanos gekocht. Vrijdagavond het vlees klaar gemaakt, voor de zaterdag ochtend.

9X9nwBw.jpg


Beetje vet hier en daar verwijderd.

WZhNgWm.jpg


Kau2roJ.jpg


Brisket ge?njecteerd met runderbouillon, worcestersaus, ketjap, uien en knoflookpoeder.

dAg0Vlv.jpg


Daarna nog in de rub gezet en paar uren in de koelkast geplaatst.

uWT6d0a.jpg


Gezien we graag rond 17:00-18:00 wilden eten, voor de zekerheid mooi op tijd begonnen.
Om 5.00 de wekker en om 6.00 uur lag de brisket erop. Meteen ook een procureur erbij gelegd, als back-up plan  ;).

1FV94Vk.jpg


Gerookt met flink stuk eik en meerdere stukken appel.

FtgRBhv.jpg


Het vlees heeft minimaal 5 uur in "de zone" gezeten en qua temperatuur bijna 8 graden gezakt. Toen begon ik toch te twijfelen...?
Maar uiteindelijk stug doorgegaan en daarna ingepakt en verder laten garen. Het was inmiddels al 15:00 uur geweest.

C573cie.jpg


Rond 17:00 heeft hij de gewenste 94 graden aangetikt en mocht hij opnieuw verpakt de koelbox in.
Dus om 18:00 kwam het moment van de waarheid.

a5yjuhp.jpg


dVPGIwY.jpg


9LiU8En.jpg


Hij was sappig, had een zichtbare rookring. Hij smaakte prima. Het lange wachtte was beloond. Het resultaat was beter dan ik verwacht had.
Zeer leuk en geslaagd project om een keer te doen en mooi weer een stickertje verdiend  ;).

Leermoment:
De eerste 3-4 uren heb ik heel laag in de temperatuur gezeten. Ik had de temperatuur klip aan buitenzijde van het grillrooster bevestigd en was daarop gaan sturen. Daar zit toch een verschil t.o.v. plaatsing in het midden van de grillrooster. Dus de temperatuur was in het midden bijna 10 graden lager als in de buitenste rand.









 
Mooi dat het gelukt is en ook nog smaakte staat bij mij ook nog op het lijstje  :)
 
Dank voor het verslag, fijn dat leermoment erbij.

Mijn eerste brisket moet nog komen maar dit helpt!
 
Lekkee. Mooi leermoment en welkom bij de grote drie.
 
Welkom bij de Grote 3
Mooie Brisket.
 
Lekker, gefeliciteerd met je koei en van harte welkom bij de grote drie. <:p
 
Niiiiiiiiiiice, Welkom bij de grote drie.
 
Mooie brisket, mooi gedaan voor de eerste keer, ik hoop niet de laatste keer  ;).
 
Zo zeg, proficiat!

Ik vind het zelf juist super als de start fase in de rook wat lager in T zit en die later oploopt... heel mooi gedaan, zeker voor een eerste keer!
 
Mooi gedaan. Wat is die vetrand tegen onderkant aan? Is dat scheiding point en flat deel of iets anders? Denk dat dat wel helpt bij niet droog worden. Moet deze uitdaging ook eens aangaan. ?rgens een drempel over denk ik.
 
KamadoNovice zei:
Mooi gedaan. Wat is die vetrand tegen onderkant aan? Is dat scheiding point en flat deel of iets anders? Denk dat dat wel helpt bij niet droog worden. Moet deze uitdaging ook eens aangaan. ?rgens een drempel over denk ik.
Onderkant zat een dun laagje vet. Daar hoefde ik niet veel hard vet te verwijderen. In het midden van het vlees zat ook nog een randje. Was eigenlijk wel prima. Maar toch had ik alleen de flat.
 
Sander72 zei:
Zo zeg, proficiat!

Ik vind het zelf juist super als de start fase in de rook wat lager in T zit en die later oploopt... heel mooi gedaan, zeker voor een eerste keer!

Ik denk ook dat dit uiteindelijk qua resultaat in mijn voordeel heeft gewerkt. Alleen de bark was me nog wat te vochtig. Volgens mij heeft dit te maken omdat ik de waterpan had gebruikt. Had nog gehoopt dat deze wat korstiger/vaster op het vlees zou zitten. 
 
Lekker hoor. Moet er nog steeds aan geloven. Gefeliciteerd met je koei.
 
Terug
Bovenaan Onderaan