BasBQ
Beef en Steak

Black Angus shortrib boven vuur met bier

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Beste BBQ vrienden,


Elk jaar togen wij met een bevriend stel naar Belgi? om een lang weekend te kamperen in de Ardennen. En uiteraard moet daar ook gegeten worden, anders...tja, dan zit je daar alleen maar bier te drinken.
Om eens 'iets anders' te doen, besloot ik dit jaar om eens te proberen een stuk shortrib te bereiden boven het kampvuur.
De shortrib (ca 2,2 kilo) werd ingesmeerd met olijfolie en bestrooid met zout. Het bier (Een sixpack La Chouffe's, wat Grand Prestiges en een sixpack Bloedbroeders van Kompaan) lag in de rivier te koelen, dus in principe waren we er klaar voor.
Met wat ijzerdraad werd de shortrib provisorisch bevestigd aan een driepoot, die we bij het vuur plaatsten.
20170602_121947_zpsr4twcvuh.jpg



Geen idee hoe lang dit ging duren, dus we stelden ons in op 'redelijk lang' en dronken dus in rustig tempo ons eerste biertje. De zon scheen. Het vuur knapperde. Er was wat rook wat om het vlees begon te kringelen. Langzaam begon er wat sap uit de botten te stromen voor een fijn dramatisch effect.
IMG-20170602-WA0009_zpssztbkgma.jpg



We namen voorzichtig een tweede biertje.


Af en toe keerden we het vlees, zodat beide kanten met het vuur te maken kregen. En ook met de rook. We voelden op ??n of andere manier dat dat zo moest.
20170602_144106_zpsaavq953c.jpg



Ik weet niet meer zeker of we ook een derde biertje genomen hebben toen, of dat dat later was. Soms slaan we de derde over en beginnen we gelijk aan de vierde, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn tijdens dit soort situaties.
Hier, kijk nou...
20170602_144119_zpsywopx734.jpg



Na een uur of vier vielen we beiden heel even in slaap. In de zon. En dat was heerlijk. Gelukkig werden we op tijd wakker en was het vlees nog in orde. Kan zomaar zijn dat we op dat moment nog een biertje namen.
20170602_160546_zps9qvoefct.jpg



Plotseling kwamen onze kleine mannen aan met een paar rivierkreeftjes die ze hadden gevangen.
20170602_185742_zpspcjf8qoh.jpg



En die liepen zo een pannetje in.
IMG-20170602-WA0033_zpsszplcs9q.jpg



En werden volledig De Moeder geflambeerd:
20170606_153246_zpsksrud30n.jpg



En aldus eindigde het leven van vijf rivierkreeftjes
20170602_213549_zpsoxldqxrk.jpg

<burp>


Maar we moesten door, want het vlees was bijna gaar!
En er was ook ineens sla en in het vuur geroosterde paprika. En er bleken ook wraps te zijn.
20170602_181813_zps52zntr7m.jpg



Dus we sneden het vleesch
20170602_182613_zpsq1kmlpq9.jpg



En wrapten
20170602_182838_zpsn3pvwz3n.jpg



En toen dronken we de laatste bieren en werden de volgende dag wakker. Gelukkig hadden we de foto's nog. Het was TOP.
Het vlees was mals genoeg, maar had nog een uurtje gemogen om echt helemaal los van het bot te vallen. Maar voor zo'n eerste keer en ook gezien de omstandigheden (Bloedbroeder is echt vrij zwaar bier, kinderen die ook aandacht willen met hun kreeftavonturen enzo) vond ik het helemaal geen verkeerd hapje!


Dus, als je kampvuur mag maken, maak dit dan ook. Het is fijn.


Proost,
Jeroen

 
Dat is een mooi verhaal! Nog echt gebeurt ook nog.  Respect.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker hoor
 
Super educatief bezig geweest. TOP!

Dat zullen ze zich nog lang herinneren. Zeker met deze prachtige foto's.
 
haha je hebt een topweekend gehad, terug naar de oermens  ;)
 
Mooi hoor!
 
Kan die Jord nog een puntje aan zuigen met Major Leaque BBQ :D Zonder dollen echt stoer dit. Hiaat tussen biertje 2 en 4 nog kunnen invullen ahv foto's?
 
...en daarna sleurden we onze vrouwen aan hun lange haren mee de hut in...

man, wat een pracht-avontuur!
 
Nice!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Sander72 zei:
...en daarna sleurden we onze vrouwen aan hun lange haren mee de hut in...

man, wat een pracht-avontuur!

En dat deden ze!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Gaaf avontuur.
Ook heerlijk zo lekker van we zien t wel tempo.
Echt genieten
 
Mooi verhaal, lekker kort ook. =))
 
Hahaha heerlijk verhaal B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan