BasBQ
Beef en Steak

Black Angus Cote à l'is (not dry aged)

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.126
Vandaag weer naar de turkse slager geweest. Onze knuffelcontacten kwamen langs met de kids en dus snel wat vlezekes gehaald.

Vanalles wat voor de kids en voor ons, en zag daar in de vitrine een heerlijk dikke cote à l'os van 1,3kg liggen. Hop, mee zeg ik.

Reverse sear gedaan en dan kon ik ondertussen op de gasser al wat merguezes voor de kids bakken. Gaat dat toch traag. Dus de rest ging ik dan terwijl het rund rustte, afbakken.

Valt me nu wel op dat de laatste 2 sessies het vuur nogal om de rooster heen slaat. 2de keer Black Angus en 2de keer aan de hand. Mss wel puur toeval, maar dat maakt het grillen er niet makkelijker op. Wat doe ik fout?

IMG_3363.jpeg


IMG_3364.jpeg


IMG_3366.jpeg


IMG_3367.jpeg


IMG_3368.jpeg


IMG_3369.jpeg


IMG_3370.jpeg
 
Lucht en vet zoals al gezegd is. Met lichtere houtsoorten zijn de vlammen ook feller dan met hardere.
Wat zou kunnen helpen:
- indirecte zone blijven houden om te gebruiken als de vlammen te fel worden
- deksel toen doen zodat de vlammen doven
- harder hout gebruiken
- schuif onderaan toe doen bij open deksel (niet vergeten terug open te doen)

De cotalossen zien er wel heerlijk uit!
 
Lucht en vet zoals al gezegd is. Met lichtere houtsoorten zijn de vlammen ook feller dan met hardere.
Wat zou kunnen helpen:
- indirecte zone blijven houden om te gebruiken als de vlammen te fel worden
- deksel toen doen zodat de vlammen doven
- harder hout gebruiken
- schuif onderaan toe doen bij open deksel (niet vergeten terug open te doen)

De cotalossen zien er wel heerlijk uit!
Was maar 1 cote à l'os, maar wel eentje van 1,3kg. Aangename hoeveelheid.
 
Tja, duidelijk geval van hoge temperatuur, veel vet en direct grillen.
Dat het een keer opvlamt Is geen probleem, maar je moet wel een veilige indirecte zone hebben waar je naartoe kan vluchten als het te erg wordt.
En je rooster minder vol leggen. Dan kan je snel alles weghalen of verplaatsen.

Wel een mooi stuk vlees zeg. Van de Turkse slager
 
Tja, duidelijk geval van hoge temperatuur, veel vet en direct grillen.
Dat het een keer opvlamt Is geen probleem, maar je moet wel een veilige indirecte zone hebben waar je naartoe kan vluchten als het te erg wordt.
En je rooster minder vol leggen. Dan kan je snel alles weghalen of verplaatsen.

Wel een mooi stuk vlees zeg. Van de Turkse slager
Op zich was het vlees goed gebakken en niets aangebrand. Dus safe zone had ik deze keer niet nodig. Was nu wel de eerste keer dat ik ook eens gewoon vlees erbij bakte ipv de speciale dingen. Die doe ik meestal op de gasser.

Volgende keer mss onderaan direct dacht zetten.
 
Dat is een mooi spektakel. Flinke vlammen steelt wel de show natuurlijk. Ik zet bij het groene ei altijd de schuif onder helemaal dicht. Deksel laat ik open. Dan blijven de vlammen vaal goed onder controle. Nog foto's van het cuisson? Zier er iig goed uit zo
 
Dat is een mooi spektakel. Flinke vlammen steelt wel de show natuurlijk. Ik zet bij het groene ei altijd de schuif onder helemaal dicht. Deksel laat ik open. Dan blijven de vlammen vaal goed onder controle. Nog foto's van het cuisson? Zier er iig goed uit zo


Ik wist niet heel goed wat te doen in dat geval, want ik heb totaal geen ervaring met gewoon grillen op het ei. Met andere BBQ's vroeger wel, maar dat was dan zonder deksel en ging simpel. Het enige grillen dat ik tot nu toe op het ei deed, was gewoon die paar min mijn vlees dicht schroeien en dan blijven de vlammen meestal wel weg.

Dus aan iedereen al bedankt voor de tips. Volgende keer gewoon onderaan helemaal dicht. Dacht er wel aan, maar toch niet gedaan. Had hem wel wat kleiner gezet onderaan, maar in het vervolg dan dicht doen.

Ik heb vergeten nog meer foto's te maken van de cuisson, maar was perfect medium-rare zoals ik hem het liefste heb. Normaal ga ik tot 45° en dan 2 min per zijde dicht schroeien, maar deze keer tot 46° laten gaan omdat het Black Angus is. Was perfect.

Thanx
 
Fire in the hole! 🔥 Leuk spektakel geweest.
Dit is vast een leuke sessie geweest, genoeg voor een klein weeshuis 👌😋
 
Fire in the hole! 🔥 Leuk spektakel geweest.
Dit is vast een leuke sessie geweest, genoeg voor een klein weeshuis 👌😋
Onze knuffelcontacten waren er met de kids en mijn knuffelcontact krijgt zo een lap vlees in principe al alleen op. Enige dat er op het laatste nog over schoot, waren 2 merguez worstjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan