BasBQ
Beef en Steak

Beefhammer

 
 
 
 

Pascal

Gemarineerd
Berichten
1.843
Vorige week kreeg ik een mega stuk vlees cadeau. De Beefhammer. Ik had de bereiding al eens langs zien komen en heb @Bram1981 ook om wat tips gevraagd. Bedankt daar nog voor. Is een redelijk lange run. Besloten om niet te veel gekkigheid te doen en het voornamelijk bij PeZo te houden. De avond te voren het vlees geïnjecteerd met runderfond en ingebonden.
20210604_201359.jpg

De volgende ochtend de Q opgestart op 120 graden en nadat het vlees een laagje PeZo heeft gehad het op het rooster gezet. Het bot kwam precies uit in de topvent. Wat hickory voor de rook op de kolen en deksel dicht.
20210605_110845.jpg

Hierna had ik mooi tijd om de mopsaus te maken. Beetje water, worsestershire saus, wat rub en een klontje boter.
Na een uur het vlees voor de eerste keer gemopt. Pannetje naast het vlees gezet en op naar de volgende mop. (Boodschappenlijst: kleiner saus pannetje).
Dit 4 keer herhaald.
20210605_123503.jpg

Toen de kern de 70c bereikt had heb ik het merg uit het bot proberen te halen. Een gedeelte was gesmolten dus kon zo in een kommetje gegoten worden. Dat hebben we later nog nodig. De hammer goed ingepakt met het laatste beetje van de mopsaus.

Op naar de 92c en dan de priktest. Nadat de hammer ingepakt was had hij niet heel lang nodig om de goede kerntemperatuur te bereiken. Daarna mocht ie uit zijn aluminium jasje en heb ik hem ingesmeerd met een BBQsaus om hem vervolgens weer 45 minuten op het rooster te plaatsen.
20210605_194506.jpg

Na 45 minuten mocht de Hammer van het rooster af en mocht ie gaan rusten en bijkomen van zo'n lange dag.
20210605_204721.jpg
20210605_213148.jpg

Conclusie: leuk om te maken. Smaakte heerlijk. Helaas iets te droog uitgevallen wat erg jammer was. Leuk om te doen? Ja. Zou ik het nog een keer doen? Nee. Kan wel van de bucketlist af.

Bedankt voor het lezen.
 
Leuk! Niet nog een keer vanwegen de bewerkelijkheid/tijd vs weinig vlees?
 
Leuk! Niet nog een keer vanwegen de bewerkelijkheid/tijd vs weinig vlees?
Vlees was echt niet mals. Ik heb toch echt netjes alles gevolgd. Misschien nog wat lager in de temp. Plus inderdaad je betaalt heel veel voor bot. Je houdt weinig vlees over.
 
Exact dezelfde conclusie na mijn run. Die van mij was wel langer en smaller.
Ik kan me wel inbeelden dat dit ook heerlijk en sappig kan zijn als het vlees meer dooraderd is.
Binnenkort ga ik wat over is, eens opwarmen in vacuum. Dit heeft naar mijn ervaring een positieve invloed op de sappigheid.
 
Mooi verhaal Pascal. Leuk om geprobeerd te hebben.
 
Ziet er goed uit, jammer dat het tegenviel maar leuk om een keer te proberen.
 
Leuk toch. Lekker bezig geweest en veel geleerd.
Het is niet altijd goud. En zilver is ook niet verkeerd
 
Het ziet er in ieder geval heel smakelijk uit, jammer dat het wat droog uitviel. Maar het is wel een indrukwekkend stuk om eens gemaakt te hebben.
 
zonde dat het te droog is geworden ziet er wel mooi uit
 
Herkenbaar verhaal! Van het weekend ook een beef hammer gemaakt, maar het avontuur was leuker dan de smaakbeleving. Uiteindelijk is ie omgetoverd tot een portie bitterballen. En die waren echt heel lekker! 🤣
 
Herkenbaar verhaal! Van het weekend ook een beef hammer gemaakt, maar het avontuur was leuker dan de smaakbeleving. Uiteindelijk is ie omgetoverd tot een portie bitterballen. En die waren echt heel lekker! 🤣
Ben gelukkig niet de enige. Is dit nou echt zo een lastig stuk vlees?
 
Mooie run, Pascal. Ik kreeg het merg er in mijn run echt niet uit. Bijzonder om te lezen dat we allemaal tot dezelfde conclusie komen, leuke uitdaging, maar inderdaad van de bucketlist af…
 
Terug
Bovenaan Onderaan