BasBQ
Beef en Steak

Beef ribs - Franklin BBQ stijl

Iglo

Kooltjesharker
Berichten
108
Vandaag de vuurdoop van de nieuwe Kamado (maiden runs leeg gedaan) met Beef ribs.

Van B&S een mooi stuk ribben ontvangen die na twee dagen keurig ontdooit uit de koelkast zijn gekomen.

3D780C4E-0F4C-4604-98BC-B5D024E7BCB3.jpeg


Gisteravond alvast getrimmed en onder een folie terug de koelkast in.

ECDFC417-4F01-4E96-870A-2DB89084B72F.jpeg


Vandaag op tijd opgestaan om de Q aan te maken (Dammers Qeubracho) en het vlees voorbereiden met een eenvoudige rub. Beetje zout, vers gemalen peper en een klein beetje gerookte paprikapoeder. De knoflookpoeder uit het recept van Noskos achterwege gelaten (één van de eters houdt absoluut niet van knoflook, onbegrijpelijk maar wel iets om rekening mee te houden).

Q op temperatuur en rookhout toegevoegd. Heb gekozen voor oak en paar stukken cherry. Beefribs kunnen zwaardere rooksmaak hebben, maar dit is de eerste keer dat ik het maak dus ben een beetje voorzichtig.

188B6F21-6805-4951-88A0-00D05FAF7918.jpeg


Vlees op de Q en wachten maar!

2C499CCD-C6C7-49DC-BDB4-F91EE1D47AC5.jpeg


Ook een nieuw speeltje erbij, Fireboard 2 drive. Maar vandaag wordt het nog handmatig de temp regelen want de adapter plate voor de Pit Viper is er nog niet. Het is ook geen nachtwerk dus ook prima om het handmatig te doen natuurlijk.
Via de app temperatuur checken is wel ideaal merk ik. De andere thermometer die ik heb heeft maar beperkte bereik binnenshuis (haal de keuken niet, wat vrij onhandig is).

Qua temperatuur wil ik tussen 120 en max 140 graden blijven. Aldus Franklin BBQ zijn beefribs gebaad bij een wat hogere temperatuur, dus we gaan het zien.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit zeg! Zijn dat de angus ribs?
Op een mooi resultaat!
 
Dat gaat helemaal goed komen, succes Baas!
 
Dat ziet er goed uit zeg! Zijn dat de angus ribs?
Op een mooi resultaat!
Ja dit zijn de Angus flat ribs, 1700 gram (4 ribben). Het stuk heeft ook een mooie marmering dus ben heel benieuwd hoe het straks gaat smaken.
 
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Have fun vandaag.
 
Inmiddels liggen de ribben er 2 uur op.

Kerntemperatuur is rustig opgelopen naar 66 graden. Dat is sneller dan verwacht, maar verwacht dat het plateau zo wel bereikt zal zijn.
Nu beginnen aan de overige onderdelen van het eten voor vanavond. Ga ook (op de andere Q) een zalm warm roken dus die kan ik nu mooi voorbereiden.
 
Dat wordt een mooie run! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Geniet ervan(hier is het iig mooi weer) 👌🏻
 
Zo, inmiddels bijna 4 uur verder. Q is mooi stabiel tussen de 133-136 graden gebleven. Straks voor de eerste keer sprayen en kijken hoe het er uit ziet.

Tot nu toe blijft de kerntemperatuur rustig door stijgen en lijkt er weinig sprake van een plateau (nu op 79.9 graden). Op de grafiek vlakt de temperatuur stijging wel duidelijk af, dus even afwachten hoe het verder gaat. Daarna bepalen om in te pakken of zo doorgaren.
 
Voor de eerste keer gesprayd en meteen even kunnen kijken hoe de ribben er uit zien.
Heeft al een mooie bark gevormd en komt een heerlijke geur vanaf.

1B588792-624D-4C7E-9AAD-948D724DC74D.jpeg
 
Ziet er uit alsof ik ook wel wat lust.
 
Toen ik er eens maakte, dacht ik ook van dat gaat hard en mss moet ik niet inpakken, maar met inpakken uiteindelijk een uur later aan tafel. onderschat het niet :)
 
Hierbij het eindresultaat (had nog andere gerechten te maken, dus de update moest even wachten).

8 uur en 26 minuten op de Q. Niet ingepakt maar uitgezeten

Mooi krokante bark

E8ED8DD4-8EBB-46EB-93A5-D3965E7C3A55.jpeg


en heel erg sappig (na uurtje rusten in alu folie, handdoeken, beef&steak-tas (werkt top) en koelbox:

467A230C-D652-4E3B-B993-2182220E69EA.jpeg
 
De reactie waren super goed en ik ben eerlijk gezegd ook heel tevreden met het resultaat. Wellicht niet het moeilijkste stuk om goed te krijgen, maar elke keer als ik iets voor het eerst maak blijft het spannend.

Overigens, voor als ik het zelf nog eens terug lees, na 4 uur gesprayde met 70/30 water en appelciderazijn. Om 5 uur weer maar vanaf dat moment elk half uur herhaald.

Met een kerntemperatuur van 95 graden nog een keer gesprayde en daarna was het vlees boterzacht en konden de ribjes van de bbq.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast nog:

coleslaw en hasselback aardappelen (van de Q) een salade gemaakt met gerookte zalm, baby romaine sla, venkel, dille en grapefruit. Zal dat recept nog even apart delen, was erg lekker.

E99DB820-4553-42ED-A1D9-E279BD5C9160.jpeg


Zalm met mosterd en donkere basterdsuiker en eentje met citroen/dille:

AB6BFC39-56AE-4818-9D88-BB9F126E00B1.jpeg
 
Hierbij de run:

beef-ribs-run.png


Tijdens de eerste uren bewust zo rond de ~135 tot ~138 graden aangehouden. Temperatuur liep mooi door dus daarna de temperatuur iets kunnen verlagen om niet te vroeg klaar te zijn. Laatste stukje temperatuur weer terug naar de ~130 range, keertje sprayen en klaar.

Je kan ook goed zien wanneer er een behoorlijke wind stond toen de deksel open ging om te sprayen. Maar gelukkig daardoor geen grote stijging in temp gehad. Gestart met volle mand Dammers Qeubracho waarvan nog +/- 50% over was na de run.
 
Dat ziet er zeer goed uit!! Hoeveel mondjes kun je voeden van die 1.7kg beef ribs? Er lijkt een stuk minder van over te blijven dan ik zou verwachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan