BasBQ
Beef en Steak

BCC- eerste keer, in meerdere opzichten.

 
 
 

Jorizzz

Kooltjesharker
Berichten
114
Vandaag de eerste keer op mijn nieuwe Weber master-touch premium. De eerste poging ooit om iets (semi-)serieus te bereiden op de BBQ: een beer can chicken. Voor velen waarschijnlijk gesneden koek en 'been there, done that', maar niet voor mij.

Omdat de BCC indirect bereid moest worden, en mijn BBQ nou eenmaal een kolenring met heat deflector heeft, leek me dat een goede setup. Omgeveer driekwart van mijn brikettenstarter gevuld met Welkoop kokosbriketten (kwamen er hier op het forum vrij aardig vanaf), in de kolenring gegooid toen de bovenste briketten witte plekken begonnen te krijgen, en meteen de heat deflector erop. Probleempje, de temperatuur loopt wel héél langzaam op. Is dat normaal? Had ik de kolen naast (i.p.v. in) de kolenring moeten doen? Had ik de heat deflector pas later moeten plaatsen? Geen idee, maar de temp kwam niet hoger dan 125-130 graden, volgens de thermometer in de deksel. Aangezien ik geen zin had om de hele opstelling weer aan te passen koos ik ervoor om maar gewoon te beginnen. Het lijkt me dat het kippetje op deze temperatuur ook wel gaar wordt, alleen duurt het waarschijnlijk wat langer.

De BCC, volgens recept van Noskos, stond al in de rub te wachten. Nog even een brok rookhout erbij (appel). Shit, ik kan niet meer bij de kolen. Rooster eraf, heat deflector eraf, hout erin, en alles weer opbouwen. Het BBC gevaarte (in een rvs bakje) op de grillplaat gezet, om er vervolgens achter te komen dat de deksel niet meer dicht kon omdat de kip te hoog kwam... Rooster weer verwijderd, het bakje met de BCC rechtstreeks op de heat deflector gezet en het rooster (middenstuk eruit gehaald) weer teruggezet. Thermometer van de IKEA erin (waar stop je die probe nou precies?) en gaan! De temperatuur liep weer zeer langzaam op, maar de 125 haalde die wel weer. Omdat de temperatuur zo laag bleef heb ik meteen de aarappelen die in alufolie klaarlagen om te poffen maar op het rooster gelegd.

Na zo'n drie kwartier piepte de Fantast dat de 75 graden bereikt was. Dat leek me vrij stug op die temperatuur en met die tijdsduur. Na het verplaatsen van de probe kwam ik een dik stuk tegen waar de temperatuur nog op 62 graden stond. Weer ruim drie kwartier verder was de 75 graden weer bereikt. Met hier en daar prikken met de probe kon ik ook geen plekken meer vinden die lager dan 75 graden waren, dus de kip was klaar. Die heb ik met veel geklooi (hoe doe je dat handig?) op het aanrecht gezet om even te laten rusten. De aardappelen voelden nog niet echt gaar. Met de heat deflector verwijderd deze recht boven de kolen gelegd en de deksel weer dicht. Hoger dan 150 graden wilde de temperattur echter niet meer oplopen.

Uiteindelijk was na veel geklooi om de kip goed te snijden (dat moet handiger kunnen dan dat ik het deed) de maaltijd wel geslaagd! Iedereen vond de kip erg lekker en de gepofte aardappelen waren toch nog goed gaar. Lekkere salade erbij, prima maaltijd. Ik heb wat foto's gemaakt van het proces, maar de eindfoto's vergeten te maken... Die komen bij mijn tweede (hopelijk soepelere) poging wel...

IMG_7605.JPG
IMG_7605.JPG
IMG_7611.JPG
IMG_7612.JPG
IMG_7618.JPG
IMG_7619.JPG
IMG_7620.JPG
IMG_7621.JPG
 
Ik zie wel een paar leer puntjes in je verhaal:
1. Geloof de deksel thermometer niet. Deze wijkt tientallen graden af van de rooster temperatuur. Beter een thermometer op rooster hoogte plaatsen om de juiste temperatuur te zien.

2. Wees niet te zuinig met de briketten. Beter een aantal aansteken en de rest van de ring helemaal vullen met koude briketten. Zo is de temperatuur beter te regelen. Na de sessie sluit je de ventilatie, de BBQ is na een uur ongeveer uit. Overgebleven briketten zijn de volgende sessie weer bruikbaar.

3. Ik denk dat de eerste keer de thermometer tegen een bot aan zat waardoor de temperatuur niet nauwkeurig af te lezen was. Botten geleiden hitte beter dan vlees, waardoor een onjuiste aflezing komt. Probeer altijd midden in een dik stuk vlees te prikken en geen bot te raken.

Verder goed bezig. Lekker experimenteren. Ik heb sinds een maand ook een master touch premium. Ben er super tevreden mee. Mijn Boston butt van bijna 5 kilo heeft er 14 uur op gelegen om pulled pork te worden. Met een gevulde kolen ring ging dit zonder bijvullen. Echt een top BBQ!!

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
 
Uiteindelijk toch goed gekomen. Een heat deflector scheelt een aantal graden
 
Mooie eerste poging en aldoende leert men! Het zou onwijs saai zijn als alles de eerste keer meteen perfect was
 
Gratz met tokkie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan