BasBQ
Beef en Steak

BBQ meubel

Crowns

Sprokkelaar
Berichten
32
Na heel erg lang alles wikken en wegen over wat voor soort meubel ik graag wil ben ik er dan toch uit gekomen.

De meeste meubels die ik te koop zie staan vind ik niet mooi of kwalitatief genoeg ogen. En gezien het toch heel erg zichtbaar in de tuin komt te staan gezocht om alle mooie elementen van meubels (ook die hier op het forum) te combineren.

Alles uitgetekend (1800 lang bij 800 mm diep) met 2 kastdeurtjes en een open stuk waar de green egg komt te staan. Kokers zijn 40x40, bekleding zijn eiken panelen, werkblad en het blad waar de egg om komt te staan zal in 40 mm beton gegoten worden.

Intussen heb ik alles op maat gezaagd, gelast (heb ik laten doen) en is het sinds deze week terug van de poederlakker. Meteen aan de slag gegaan met het hout zoals je op de foto kan zien.

Ik ga het eik nu behandelen met een olie voor ik het monteer. Het is nogal moeilijk om de oorspronkelijke kleur aan te houden, wat ik echt wel wil. Standaard zijn ze allemaal veel te wit of te geel. Na veel proberen is het me gelukt om met een mengeling van witte en naturelle olie precies dezelfde kleur na te maken. De verfhandelaar vond het heel knap, want hij krijg deze vraag heel vaak :cool:.

Meer foto's volgen bij de vervolgstappen.

bbq meubel.jpg
 
Heel mooi! Voor mij niks mooier als Frans Eiken! Prachtige uitstraling...
 
Dat word een hele mooie. Ik kon voor mijn eiken blad geen olie vinden met uv beschermer. Eiken word lichter onder invloed van licht. Alle olieen zijn bij mijn weten alleen geschikt voor verticale delen. Ik heb gekozen voor epifanes hardhoutolievernis voor houten schepen.
 
Dat word een hele mooie. Ik kon voor mijn eiken blad geen olie vinden met uv beschermer. Eiken word lichter onder invloed van licht. Alle olieen zijn bij mijn weten alleen geschikt voor verticale delen. Ik heb gekozen voor epifanes hardhoutolievernis voor houten schepen.
Ik heb voor nu voor Woca gekozen. Heb goede ervaring daarmee voor parket, ook waar veel licht komt. Wel mits regelmatig inzepen.
Buiten zal wellicht anders zijn, maar dat zullen we zien.

Voor een tafel heb ik goede ervaring met Duthoo, die is ook redelijk UV bestendig.
 
Altijd leuk om een “inspirator” te zijn voor nieuwe zelfbouw projecten.
Ben erg benieuwd naar je eindresultaat. Hopelijk gaat t wat sneller dan bij mij
Succes !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Intussen vertraging opgelopen door een zaagblad dat niet meer scherp was, van eik slijt het blad in de afkortzaag toch aanzienlijk.
Dat laten slijpen en weer door kunnen gaan.

Ik wou in eerste instantie de eiken delen schroeven op de L ijzers die binnen in gelast zijn, maar heb toch gekozen om te verlijmen met een elastische lijm. Gezien het meubel heel de zomer buiten staat heb ik toch wat schrik dat het hout te veel zou werken en de schroeven zouden breken.
Nadeel daarvan is dat de dikte van de lijm niet mee gerekend werd in het laswerk, alle planken dus overal 2 mm dunner gemaakt ter hoogte van de L ijzers. Een heel werkje, maar liever zo dan dat het na een paar weken er allemaal af ligt.
Ander nadeel van lijm is dat het toch vaak boven de L ijzers uit komt. Maar dat krijg je wel makkelijk weggewerkt nadien. Intussen heb ik met een andere kitmond wel beter resultaat. Al doende leert men :)

Intussen het midden, een zijkant en de achterkant gemonteerd. De vloer ligt er nog maar los in.

bbqmeubel.jpg
bbqmeubel2.jpg
 
Dat belooft iets heel moois te worden.
 
Wow! Ik ben benieuwd naar het resultaat.
 
heel tof! Waar heb je het frame laten lassen? Ik heb wat bedrijven benaderd maar die zijn allen te druk om een custom frame te lassen (of een offerte af te geven).
 
heel tof! Waar heb je het frame laten lassen? Ik heb wat bedrijven benaderd maar die zijn allen te druk om een custom frame te lassen (of een offerte af te geven).
Ik heb het laten lassen bij de staalhandel. De kokers heb ik zelf op maat gezaagd daar en een van die mannen heeft het dan in elkaar gestoken.

Vanwaar ben je? Die man doet dat op zelfstandige basis en heeft daar wel tijd voor. Ik ben zelf van Noord Limburg, België.
 
Dat ziet er al goed uit
dat je er maar veel plezier van hebben
 
Intussen zijn alle eiken delen gemonteerd. Ik heb een prijs voor een opgedikt witten marmer blad opgevraagd, maar dat wordt wel heel kostelijk blijkbaar. Dus de mal voor het betonnen blad intussen gemaakt, dat wordt deze week gegoten.
Een marmeren blad vind ik wel heel mooi, maar kan later nog altijd.

De Deurtjes hangen er ook netjes in, met de bovenfrees dezelfde V groef gemaakt als in de planchetten. Nu nog 2 grepen zoeken voor op de deurtjes die in deze stijl passen, maar daar ben ik nog niet echt uit.

Het frame is niet 100% haaks, dus die deurtjes visueel mooi hangen was niet evident. Gezien het de eerste keer is dat ik zo iets maak, is het veel zoeken, proberen en opnieuw proberen om alles netjes te krijgen. Maar ben voorlopig tevreden over het resultaat.

4.jpg
7.jpg
8.jpg
 
Intussen is het meubel al een tijdje klaar. De egg staat er nog niet in omdat ik nog niet helemaal goed weet wat ik met het tablet ga doen waar de egg op komt te staan. Ik heb de betonplaat gegoten en afgewerkt, maar ik vrees een beetje dat het te zwaar wordt allemaal. Zeker omdat ik het nog wil binnen zetten in de winters en over kleiklinkers moet.

9.jpg


11.jpg
 
Mooi tafeltje. Met het gewicht had je mss beter iets ander type wielen genomen. Wat groter, breder en zachter. Dan zou dat geen probleem mogen vormen.
 
Groter zeker. Zachter is de vraag. Als je de bbq een lange tijd niet verplaatst kunnen zachte wielen vierkant worden. En rol ze dan maar eens weg.
Ik heb er 150mm nylon wielen onderzitten. Het meubel staat het gehele jaar buiten (met hoes) en wordt maar een paar keer per jaar verplaatst.
 
Mooi tafeltje. Met het gewicht had je mss beter iets ander type wielen genomen. Wat groter, breder en zachter. Dan zou dat geen probleem mogen vormen.

Ik ben op zoek gegaan naar zachtere wielen, alleen kwam ik dan altijd uit op een groot formaat. En dat geeft meteen een andere uitstraling.
Bovendien vervormen ze inderdaad ook zoals de volle zegt, zeker omdat het bij mij ook heel de zomer buiten staat.

De wielen zijn denk ik niet zo zeer het probleem, maar vooral de constructie. De achterste draagbalk van het platform is maar half op het frame gelast omdat daar de planken doorlopen achteraan. Daardoor verlies ik toch een deel van de sterkte van de constructie. Normaal zal dit geen probleem zijn, maar als je alles optelt, inclusief de egg, loopt het gewicht toch serieus op.

Ik ben nu een oplossing aan het maken met eiken delen, maar eerst wat puzzelen om die kopse kanten netjes te krijgen. Dit zijn planchetten, dus mooi is dat niet aan de uiteindes.
 
Groter zeker. Zachter is de vraag. Als je de bbq een lange tijd niet verplaatst kunnen zachte wielen vierkant worden. En rol ze dan maar eens weg.
Ik heb er 150mm nylon wielen onderzitten. Het meubel staat het gehele jaar buiten (met hoes) en wordt maar een paar keer per jaar verplaatst.
Heb je dan geen last van schimmel? Ik had dat zelfs al op het handvat toen ik enkel de egg onder een hoes had gezet.
 
Nee want ik gebruik ze zeker 2 keer in de week. Het hangt ook van de hoes af. Ik heb mijn meubel verbouwt omdat de everdure 4k eruit moest. Hier had ik in de winter wel schimmel. Zowel in de BBQ als op de bodem. Ook met vakanties heb ik nog niets gemerkt. Wel zal ik in de winter alle roosters eruit halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan