BasBQ
Beef en Steak

Bastard Large 2021 dooft zeer langzaam

Ik heb gisteren even gekeken na een hot and fast pizza bereiding. Ik had de pizza rotisserie erop van The Bastard. Deze eerst een beetje late afkoelen met de steen. Kooltjes gloeiden nog na, wat niet gek is. De rotisserie is niet luchtdicht. Daarna eraf gehaald. Hierna ging de houtskool heel snel uit. Keramiek hing nog lang rond de 90 graden, maar het was wel echt uit. Ik heb een Bastard large 2020.
 
Vandaag heb ik na een sessie van ongeveer 2 uur op 100 graden dr schuiven dicht gedaan en tussen de top vent en het keramiek een stuk aluminiumfolie gedaan. De q was binnen 2 uur afgekoeld en gedoofd. Het lijkt dus toch echt in de top vent te zitten.

Ik ga Bastard nog een mail sturen. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij sluit de top vent ook niet helemaal af.
Na 1,5 uur indirect op 120 graden (waarbij ik onderaan een opening van 5mm had en top vent bijna dicht moest zetten) heb ik platesetter incl rooster eruit gehaald en alles dichtgezet. De temperatuur in de dome liep gelijk richting 200 graden (blokje rookhout wat vlam vatte misschien?) om daarna geleidelijk te dalen. Na 2,5 uur was de temperatuur ca. 60 graden, maar bij openen van de dome begonnen de kolen weer te gloeien. Kwam mij wel goed uit, want wilde nog wat moinkballs opwarmen. Met de schuif en top vent open liep de temperatuur binnen 10 minuten weer naar de 150 graden en begon ook flink te roken, waarna ik alles weer dichtgezet heb. Ondanks dat alles dichtstond bleef er zeker nog 5 minuten flink wat rook langs alle kanten uit de top vent komen. Daarna koelde hij wel hard af; na 1,5 uur stond hij op 50 graden en begon ook niet meer te gloeien bij openen.
 
Nadat je rond de 150 graden iets hebt bereid moet na het sluiten van de luchttoevoer en de precision top de temperatuur dalen. In het eerste uur zal je een daling van om en nabij 50 graden waarnemen. We hebben onderzoek gedaan met 100% afdichting van de dome (door er een hele dikke prop aluminiumfolie in te stoppen) en hem echt volledig af te sluiten. Deze test wijst uit dat het geheel doven van The Bastard ongeveer 4,5 uur duurt. Het helpt ook door jouw The Bastard dicht te laten.

Deze info vond ik op volgende site:
https://rookandroll.nl/problemen-met-the-bastard-precision-top-verhelpen/
 
eigenlijk is gans dit verhaal op te lossen door een keramische dop.

Vroeger leverde BGE dit standaard mee, maar spijtig genoeg zijn ze er ook mee gestopt :cry:.
Als ik klaar ben leg ik de daisywheel altijd in het ei en de groene dop erop.
1617706831968.png
 
Volgens mij lopen hier steeds twee dingen door elkaar. Enerzijds dat een kamado heel goed warmte vast houdt en daardoor nog vrij lang heet blijft na het gebruik en anderzijds dat een kamado vlot zou moeten doven zodra je aan het eind van de sessie de luchtschuif onder en de topvent boven sluit. Die keramische dop gebruiken zoals Stijn beschrijft, doe ik ook. Maar ook als ik de margrietschijf dicht zet en de onderste schijf sluit zullen de kooltjes spoedig doven. Dat 'ie daarna nog best een tijdje warm blijft onderschrijf ik, maar als het vuurtje nog lang blijft smeulen doordat er blijkbaar toch nog zuurstofaanvoer is, dan heb je een probleem. Dat kost je onnodig brandstof.
 
Dat schreef ik al er is een verschil tussen niet doven en warm blijven. De bge dop heb ik ook nog maar gebruik ik nooit meer heb nu zo.n rvs cap werkt net zo goed als je hem niet poets.
 
Vanuit The Bastard krijg ik voor nu een rvs top toegestuurd als tijdelijke oplossing. Wanneer de nieuwe precision tops leverbaar zijn krijg ik een nieuwe gietijzeren toegestuurd. Dit is naar verwachting pas eind september. Overall vind ik dit een acceptabele oplossing vanuit The Bastard.
 
Nou de RVS top is binnen maar... hij past niet! In zoverre, ik durf niet nog meer geweld te gebruiken om de vent er verder op te krijgen. Ik heb nog een mail naar the bastard gestuurd. Want deze oplossing is dus ook geen oplossing.
26BEF85B-E3A2-43AC-BE1B-6F7E3FB520EC.jpeg
Overigens doofde de Bastard met de RVS top net zo traag als de gietijzeren top. Maar dit kan natuurlijk goed komen omdat hij er niet helemaal overheen valt.
Wordt weer vervolgt!
 
Nou de RVS top is binnen maar... hij past niet! In zoverre, ik durf niet nog meer geweld te gebruiken om de vent er verder op te krijgen. Ik heb nog een mail naar the bastard gestuurd. Want deze oplossing is dus ook geen oplossing.
Bekijk bijlage 19523Overigens doofde de Bastard met de RVS top net zo traag als de gietijzeren top. Maar dit kan natuurlijk goed komen omdat hij er niet helemaal overheen valt.
Wordt weer vervolgt!
Zo jammer dat het niet past! Eenmaal het begint met tegenslag ben je vertrokken voor lang... In ouder topic heb ik eens gelezen dat het vilt goed samen gedrukt wordt door Inox kapje en eenmaal dat je dit kapje gebruikt terug speling hebt tussen je gietijzeren topvent en je kamado..
 
Het vilt op de top is vrij dik.
je kunt volgens mij wel doorduwen.
Ik meen dat @noskos er een keer een filmpje over heeft gemaakt op youtube
Die was ook bezig met de topvan van 2019
 
Ik heb het afgelopen weekend nog even gemeten. Ik had een rollade een paar uurtjes indirect en later afgegrild op hoog. Ik eindigde met 235°C in het groene eitje. Alle schuiven dicht. Een uur later was het ei terug gelopen naar 125°C en nog een uur later nog maar 28°C. Het was vrij koud buiten met behoorlijk wat wind. Misschien helpt dit als referentie.
Sterkte met je toBvent.
 
We zijn enige tijd verder. Op de opmerking dat de RVS top niet paste heb ik alleen terug gekregen dat ze het vervelend vinden en ik kreeg een ‘goodie pakket’ toegestuurd als goedmakertje voor de wachttijd tot eind september. Ik wachtte het in volle verwachting af. Uiteindelijk kreeg ik een barbecueboek (wat ik al had) en een Bastard plaatje om in de barbecuehoek op te hangen.

Het probleem is dus nog niet opgelost en persoonlijk vind ik het ‘goedmakertje’ ook niet in verhouding tot het probleem + de wachttijd van een half jaar op een nieuwe precision top.

Ik heb dit dus teruggestuurd naar The Bastard en hier heb ik, na bijna 2 weken, nog geen antwoord op gehad.
 
Balen zeg dat je deze problemen ervaart met de kamado én de service. Dat is natuurlijk het laatste wat je wil.

Eerlijk gezegd denk ik dat de termijn voor de oplossing onredelijk lang is. Er staat in de wet overigens geen vast termijn voor vervanging/reparatie, het moet een "redelijke termijn" zijn. In dit geval (zo'n top vent is geen technisch heel complex product) is een half jaar wachten erg lang. In mijn ogen té lang, het is ook geen aankoop van een paar tientjes.

Je kan ze nogmaals verzoeken* om een andere oplossing te bieden binnen een redelijke termijn (geef ook aan wat dat voor jou is, bijvoorbeeld x weken). Kan prima dat dit losse onderdeel niet op voorraad is en pas september verwacht wordt maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer moeten doen om het op te lossen. Als je kamado's verkoopt moet er ergens toch nog wel een top vent te vinden zijn.
Eventueel zou je zelf een passende top vent kunnen zoeken van een ander merk (bijv. Smokeware). Als dat een optie voor je is kan je eventueel ook voorstellen dat ze het aankoopbedrag vergoeden zodat je zelf een passende (tijdelijke) vervanging kan regelen.

* Lees: aangeven dat de geboden oplossing niet acceptabel is (onredelijk lange termijn voor er een passende oplossing komt) en je ze in gebreke stelt. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden van hoe je een briefje maakt om een bedrijf formeel ingebreke te stellen.
Klinkt allemaal wellicht wat juridisch, maar het bijzondere toeval wil dat bedrijven na een ingebrekestelling vaak "spontaan" sneller gaan reageren. Geef in de ingebrekestelling altijd aan binnen welke termijn je reactie verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je tip @Iglo. Ik had hier zelf inderdaad ook naar gekeken. Je wilt het liefst een normale afhandeling maar misschien is dit een volgende stap inderdaad. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Een ingebreke stelling is overigens niet heel anders dan het melden van een probleem. Enig verschil is dat je hierbij duidelijke termijnen stelt (zodat, mocht het ooit toch nodig blijken, je juridisch er ook iets mee kan).

In ieder geval succes!
 
Zijn ze bij jou nog aardig behulpzaam!
Ik weet niet hoe jij het gemeld hebt, ook via een serviceaanvraag op hun website?

Ik kreeg een mailtje terug “Dit kan verholpen worden door de topcap te kalibreren” met een doorverwijzing naar de website waar uitgelegd wordt hoe de topcap geseasoned en “gekalibreerd” (lees: opvullen met gruis) moet worden... 🙄
Die top heeft meer dan een millimeter speling bij mij, kan hem zo heen en weer bewegen!
Dit is met alle schuiven dicht:
CC529AD4-4497-485E-8635-FC1F674EFC03.jpeg
 
Zijn ze bij jou nog aardig behulpzaam!
Ik weet niet hoe jij het gemeld hebt, ook via een serviceaanvraag op hun website?

Ik kreeg een mailtje terug “Dit kan verholpen worden door de topcap te kalibreren” met een doorverwijzing naar de website waar uitgelegd wordt hoe de topcap geseasoned en “gekalibreerd” (lees: opvullen met gruis) moet worden... 🙄
Die top heeft meer dan een millimeter speling bij mij, kan hem zo heen en weer bewegen!
Dit is met alle schuiven dicht:
Bekijk bijlage 21212
Wat erg dit. Ik moet zeggen dat ik er totaal geen last van heb. urban large 2020. Ik hoop dat er snel een oplossing komt!
 
Naar aanleiding van het bericht van @Iglo heb ik The Bastard op 10 mei een mail gestuurd. Daarin heb ik een termijn van twee weken gegeven om terug te komen met een oplossing of compensatie.

Verder heb ik ook nog even contact opgenomen met BBQ Experience Center, waar ik The Bastard heb gekocht, om te vragen of zij nog iets voor me konden betekenen. Ondanks dat de service via The Bastard loopt waren ze erg meewerkend en ik ben vorige week nog gebeld dat ze zelf ook contact zouden opnemen met The Bastard omdat ze het ook niet acceptabel vonden. Erg nette service moet ik zeggen.

Vrijdag (14 mei) heb ik vanuit The Bastard een mail ontvangen. Ze geven aan dat ze de tops sporadisch binnen krijgen en niet iedereen kunnen voorzien. Als ze wel nieuwe exemplaren ontvingen dan zou ik er één toegestuurd krijgen.

Tot vandaag had ik niets meer gehoord maar vanmorgen kwam de pakketbezorger met een een nieuwe precision top. Vanavond neem ik weer de proef op de som.
 
Terug
Bovenaan Onderaan