BasBQ
Beef en Steak

Basis rubs

 
 

Loekie

Vuurmaker
Berichten
83
Hallo allemaal,

Beginnende BBQ-er hier. Ik vroeg mij af of er ergens een overzicht is van bij welk vlees welke "standaard" rub of marinade hoort. De standaard combinaties dus. Ik wil alles graag eerst "standaard" klaarmaken voordat ik ga experimenteren om zo eerst de basis onder de knie te krijgen en te kijken wat wij lekker vinden.
Het lijkt mij ook leuk om de rubs zelfs te maken i.p.v. kant-en-klaar te kopen.
 
Echte standaardrub? Hangt voor een groot gedeelte af van je eigen smaak.
De Amerikaanse "standaard" rubs zijn vaak redelijk zoet bijvoorbeeld
Het ligt er dus sterk aan waar je voorkeur naar uitgaat.
Maar 1 ding staat hier als een paal boven water: Rundvlees PEZO, en dan hier meestal Fleur de Sel en Zwarte Peper (lampong! de meest geurige zwarte pepersoort)
Ik plaats deze even naar het topic waar het thuis hoort "de rookkamer", het recepten onderdeel is uitsluitend voor recepten en niet voor vragen.
(muv recept gevraagd)
 
je zal meestal de volgende dingen in ieder geval nodig hebben om rubs te kunnen maken:

Bruine bastardsuiker (of palmsuiker)
Paprikapoeder
Knoflookpoeder
Gemberpoeder
chili poeder / flakes
zwarte -peper / korrels
Uienpoeder
Mosterpoeder
Komijn
zeezout
 
wat @Beun hierboven zegt, met de link erbij. Ik vind dat een goede basisrub.
Als ik zin heb in wat pittiger dan strooi ik deze rub, aangevuld met nog wat chilivlokken erover bijvoorbeeld.
Heb deze altijd staan
 
wat @Beun hierboven zegt, met de link erbij. Ik vind dat een goede basisrub.
Als ik zin heb in wat pittiger dan strooi ik deze rub, aangevuld met nog wat chilivlokken erover bijvoorbeeld.
Heb deze altijd staan
Wat Rick zegt. ^

Zelf ben ik niet vies van 'kant-en-klare' rubs. Het is vooral voor een beginnende BBQ-er best fijn om gewoon een pakje/potje te kopen met een rub erin. Zo ontwikkel je ook je eigen smaak en leer je kennen wat je lekker vind. Ik heb de PP kruiden en Spareribs kruiden van Noskos nu gehad en die waren beide super goed. Geen anti-klontermiddel vind ik ook een mooie 'toevoeging' (haha, get it?).

Ook nog 2 'not just bbq' rubs, die zijn lekker pittig en wat zwaarder.
 
'Onze' Noskos heeft hier een leuk artikel over geschreven. Hier in het recepten gedeelte staan ook veel lekkere rubs.

Goed idee, ik ga hiermee beginnen en dan daarna zelf aanpassingen doen en experimenteren. Thanks!
 
Wat Rick zegt. ^

Zelf ben ik niet vies van 'kant-en-klare' rubs. Het is vooral voor een beginnende BBQ-er best fijn om gewoon een pakje/potje te kopen met een rub erin. Zo ontwikkel je ook je eigen smaak en leer je kennen wat je lekker vind. Ik heb de PP kruiden en Spareribs kruiden van Noskos nu gehad en die waren beide super goed. Geen anti-klontermiddel vind ik ook een mooie 'toevoeging' (haha, get it?).

Ook nog 2 'not just bbq' rubs, die zijn lekker pittig en wat zwaarder.

Ik had al wat rubs gekocht en gebruikt, maar waren vrij specifiek waardoor je deze te sterk proeft in het gerecht. Een rosbief mag voor mij best "neutraler" smaken zeg maar zodat je het vlees meer proeft.
Ik begin denk ik gewoon met de basis rub van NOSKOS en dan ga ik met die basis zelf "tunen". Vind het leuk daarmee bezigte zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan