BasBQ
Beef en Steak

Bacon

 
 
 

riona

Gemarineerd
Berichten
1.913
Nou wil ik van een stuk Buikspek Bacon maken en heb ik bij mijn slager om nitraatzout gevraagd en gekregen,maar hij vroeg gelijk waar voor ik dat wilde hebben en heb het verteld .
Nu stelde de slager voor om het stuk Buikspek even mee te nemen na dat ik het zout er op gesmeerd had om het te vacumeren want dan kan je het wel een paar maanden in de koeling laten liggen en het vlees wordt er alleen maar malser van zegt hij,hebben jullie hier ook ervaring mee?
En wat vinden jullie hier van?
Want dit is voor mij helemaal nieuw graag hoor ik wat jullie er van vinden en julie ervaring in deze.
 
Maanden weet ik niet maar langer zal vast. Heb wel eens gelezen dat het marineren dan sneller gaat maar dat weet ik niet zeker ;).
Vraag voor Bert en Theun.
 
Klopt idd dat je het dan lang kunt bewaren. Mits je wel de juiste hoeveelheid hebt gebruikt anders wordt het zuur.
Het malser worden merk je vooral bij rauwe ham soorten. Of je het bij een buik direkt merk? Daar kan ik niet met zekerheid ja op zeggen. Ik laat ze nooit langer als een week liggen want dan heb ik ze al weer nodig.
Het doorzouten gaat wel wat sneller.
 
Ik heb mijn Buikspek door de slager laten vacumeren en nu zegt de slager niet meer in de koelkast maar in de schuur en  in het donker,
en laten liggen tot de kerst en eens in de 3 dagen omdraaien.
Nu heb ik besloten dit te doen dus moeten we nog even afwachten wat het gaat worden en hoe het zal smaken.
Als jullie na de kerst niets meer van me horen weten jullie hoe het komt.
 
Ben benieuwd Riona.

Kan je iedere week een foto maken zodat we eventueel het verschil kunnen zien?
 
Ik heb er even één draadje van gemaakt en naar het charcuterie deel verplaatst, daar is dit zeker op zijn plek!

Ook ik ben erg benieuwd, zou zelf erg huiverig zijn om het op die manier te doen, maar ik ben benieuwd naar je eindresultaat!
 
Ben benieuwd. Ik heb nog gewerkt met een zout kelder. Daar werd het gezouten en donker bewaard. Maar toen der tijd waren alle produkten zouter als wat tegenwoordig gebruikelijk is. Voor de uiteindelijke bereiding (koken, roken e.d.) werd alles eerst teruggezouten door het in water te leggen. Tegenwoordig wordt direkt de juiste hoeveelheid toegevoegd. En is het produkt gelijk bereidings klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan