BasBQ
Beef en Steak

Apple Brined Turkey en een Jellypuddinkje als toetje

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.089
Voor het derde jaar op rij Apple Brined Turkey.
Dit jaar wederom een Rooie Pino. (Label Rouge)
Die zijn al zeker de laatste 3 jaar te koop bij de Jumbo en van een leuk formaat, 3 kilo, en zijn erg lekker.
Kalkoentje 24 uur in de Apple Brine en daarna in een Colombiaanse Jas gezet (Baking Soda/zout, lijkt net Coke)
Nachtje in de koelkast om het vel te laten drogen en de volgende dag goed afgespoeld met koud water.
goed drooggedept en ingesmeerd met gesmolten roomboter. Vleugeltjes ingepakt met alu folie tegen het verbranden.
Op de BBQ 170 gr. C , met wat blokjes appelhout voor de nodige rook, tot een kerntemp. van 73 gr. C (na 1 uur de alu folie van de vleugels verwijderd)
Erbij een heerlijke witlof-stoofpeertjes salade en een aardappelgratin en left over spruitjes met bacon van de 1e kerstdag.
Als toetje een Jellypuddinkje van bubbels met eetbare bloemen.
Het karkas ligt nu in een groentebedje te pruttelen voor een heerlijke bouillon voor o.a. een kalkoenragout.

DSC_0158.JPG

DSC_0114.JPG

DSC_0119.JPG

DSC_0161.JPG

DSC_0166.JPG

DSC_0168.JPG

DSC_0180.JPG

DSC_0183.JPG

DSC_0186.JPG

DSC_0190.JPG

IMG-20201226-WA0019 (002).jpg

DSC_0130.JPG

DSC_0143.JPG

DSC_0194.JPG

DSC_0195.JPG
 
Ok, ok, het ziet er toch wel lekker uit .
Maar wat is dat voor toetje? Gewoon bubbels met gelatine en bloemen of nog wat extra's?
 
Lekker hè? Ik heb deze gisteren ook gemaakt en hij was waanzinnig! Bij mij was het vel niet echt krokant (ook niet rubberig iig). Was dat bij jou wel gelukt? Jouw nagerecht ziet er ook fantastisch uit.
 
Mooi verslag en foto’s ziet er heerlijk uit


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Het ziet er echt prachtig uit Ewald. Die kalkoen staat vanaf nu op de todo-lijst 😍
 
Kleur kalkoen is prachtig maar dessert is een feest voor het oog, heel mooi gedaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er goed uit Ewald! Mooi kleurtje. Die had ik wel willen proeven. 😋
 
Dit klinkt een beetje tegenstrijdig. 😂🧐

Maar het eindresultaat ziet er heerlijk uit.

Nee hoor dat klinkt niet tegenstrijdig, maar waarschijnlijk ken jij de Baking soda/zout en Brine werking niet.
En bovenal de vieze smaak van Baking soda als deze achterblijft op je product.

Als jij een dag in een bad hebt gezeten dan wordt je huid week/rimpelig en is doortrokken met vocht.
Maar als je je handen kortstondig goed wast of afspoelt met water uit de kraan dan wordt je huid niet week en rimpelig.

Datzelfde effect heeft dat met de kalkoen of kip ook.
Door het brine process van 24 uur wordt de huid rubberig, met Baking soda en zout trekken we dat vocht, in 24 uur in de koelkast, weer uit de huid.
vervolgens spoelen we de kalkoen of kip dan kort en grondig af om alle baking soda van de huid te krijgen.
Maar dit proces is te kort om weer een rubber huid te creëren.
Doe je dit niet dan krijg je te maken met een vieze metaalachtige smaak van de bakingsoda.
 
Wow wat een feest, jullie hebben echt alles uit de kast gehaald!
 
Dat ziet er goed uit Ewald. Geen verkeerde traditie
Ik moet me toch eens aan een hele kalkoen gaan wagen. Lijkt me toch behoorlijk lekker. Ga ik mooi jou recept na maken.
 
Deze bereiding dit jaar voor thanksgiving geprobeerd. Natuurlijk is deze gelijk favoriet geworden. Wat zal dat gesmaakt hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er mooi uit.
Velletje is mooi geworden en het vlees ziet er mooi uit

Had de bloemen ook zien leggen bij de Jumbo.
 
Wat een heerlijke traditie Ewald.
Het ziet er allemaal fantastisch uit. En ook gewoon wat left overs erbij. Niets weggooien, helemaal top.
Hetzelfde voor de bouillon natuurlijk.

Heb deze nog nooit gemaakt, maar hij stijgt flink op de todo.

En dat toetje, schitterend.
 
Om de traditie helemaal in ere te houden weer een heerlijke bouillon getrokken van het overgebleven karkas.
Met de restjes vlees en een paddestoelenmix een zalige ragout gemaakt voor een pasteitje.

DSC_0204.JPG
DSC_0254.JPG
 
Die bakingsoda brine? Hoe?

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan