BasBQ
Beef en Steak

Appeltaart in een offset smoker

 

Bram koning

Kooltjesharker
Berichten
142
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een offset smoker, een paar Dutch ovens en een skillet. Nou wil ik een keer proberen om een appeltaart te maken in mijn offset smoker, dit wil ik als toetje gaan maken na een sessie knoeien. Ik heb wel een paar appel kruimel taarten voorbij zien komen, maar een appeltaart is iets meer mijn ding.

Het idee is om de skillet te gebruiken en de offset smoker op te stoken tot 150 a 160 graden voor een minuut of 40 a 50. Wie heeft hier ervaring mee en tips voor mij? Aangezien ik alleen vlees en groente op de smoker gemaakt heb, wil ik ook wel eens volledig wat anders proberen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Wat hebben jullie gebruikt om een goeie appeltaart te maken? Briketten of houtskool? Heeft er iemand ooit rookhout geprobeerd? Gewoon een taart vorm of een dutch oven? Ik ben zwaar fan gietijzer, dat zou ik ook graag willen gebruiken en vandaar mijn vragen.

Please let me know,
In the comments below.

Groetjes Bram

Btw als dit in de verkeerde categorie is, dan hoor ik het graag
 
Laatst bewerkt:
3 * een appeltaart gemaakt in een pelletgril gevuld met eikenpellets, gewoon in een rechthoekige springvorm. Alle 3 de keren prima gelukt. 1e keer ging die iets te hard maar dat had met temperatuur en tijd te maken.
Laatste 2 * op 170 graden en thermapen erin na een uurtje. Bij 100 graden kern eraf gehaald.

Smaak was super

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ik denk dat 150/160 gr wat aan de lage kant is we hebben al verschillende baksels gemaakt in onze OTG 47 kogel bbq maar op min. 180 gr.C en dat ging prima.
Gewoon met EcoBrasa briketten en in een springvorm.
Een van de taarten was een appeltaart met wishkey, pecan noten en bacon die was wel heel erg lekker, ik zal eens kijken of ik het plaatje nog heb anders even opzoeken.



Het was m'n eerste baksel op de BBQ ben er vanuit gegaan dat de temperatuur stabiel moest blijven dus wellicht wat overdreven met de stenen erin maar het werkte wel šŸ˜„
't was een heerlijk taartje.
 
ik vond het topic over de appeltaart wellicht heb je er wat aan.

 
Tot zover bedankt voor de tips! Zoals het er nu voor staat zal ik het van de week gaan proberen
 
Bram, die skillet maakt het wellicht ook makkelijk mogelijk om naar een tarte tartin uit te gaan kijken? Als echte BBQ en Smoke fanaat zou je daar nog een extra twist aan kunnen geven door er wat blokjes bacon in te verwerken en wat rozijntjes in Jack Daniels te laten wellen... pecan nootjes erbij. Happy Days!
 
Bram, die skillet maakt het wellicht ook makkelijk mogelijk om naar een tarte tartin uit te gaan kijken? Als echte BBQ en Smoke fanaat zou je daar nog een extra twist aan kunnen geven door er wat blokjes bacon in te verwerken en wat rozijntjes in Jack Daniels te laten wellen... pecan nootjes erbij. Happy Days!

Hier had ik nog niet aangedacht maar dat ga ik zeker een keer proberen!
 
Je barbecue is gewoon een oven, dus kan je gewoon een appeltaart maken zoals je dat in een oven zou doen.
Rookhout zou ik zeker niet gebruiken, dat smaakt echt niet lekker in gebak.
Wil je het in gietijzer doen dan kan dat maar houd rekening met extra tijd omdat het gietijzer niet geweldig opwarmt.
 
Ik doe mijn appeltaart altijd op 175-180 graden voor 1 uur en 50 minuten. (en zoals Frits zegt, zonder rookhout!)
Ik gebruik meestal koopmans of Jumbo huismerk appeltaart mix. als basis, appels uit eigen tuin (maak er ook maar 1 a 2 per jaar) en verkruimelde bastognekoeken op de bodem van het deeg om het vocht uit de appels op te vangen en een krokante korst te krijgen. en uiteraard kaneel, rozijnen en rum door de appels.
Deze verplaats ik even naar de rookkamer, hoort niet thuis in Low & Slow ;)
 
Ik doe mijn appeltaart altijd op 175-180 graden voor 1 uur en 50 minuten. (en zoals Frits zegt, zonder rookhout!)
Ik gebruik meestal koopmans of Jumbo huismerk appeltaart mix. als basis, appels uit eigen tuin (maak er ook maar 1 a 2 per jaar) en verkruimelde bastognekoeken op de bodem van het deeg om het vocht uit de appels op te vangen en een krokante korst te krijgen. en uiteraard kaneel, rozijnen en rum door de appels.
Deze verplaats ik even naar de rookkamer, hoort niet thuis in Low & Slow ;)
Hoeveel rum gebruik je Ewald?
 
Hoeveel rum gebruik je Ewald?
Remco,
Ik week de rozijnen in de Rum minimaal een paar uur maar het liefst een nachtje over laten staan, 75 gram rozijnen (volgens de verpakking van meneer koopmans of Jumbo) en genoeg rum om de rozijnen onder te krijgen. Dan de rozijnen uit de rum en door de fijgesneden appels, de overgebleven rum is Pitmaster's privilege.;)
Overigens heb ik de laatste keren alleen nog maar Jumbo mix gebruikt, was precies hetzelfde recept als Koopmans, maar Koopmans heeft de receptuur 2 jaar geleden aangepast en vraagt nu om minder suiker. (20 gram en was voorheen 50 gram) dan moet er een suikervervanger in de mix zitten, en als ik iets smerig vind is dat nepsuiker in welke vorm/soort dan ook, zit een vervelende bittersmaak aan voor mij, en voor mijn wederhelft overigens ook.
Het Jumbo recept vraagt nog steeds om 50 gram suiker, ik gebruik witte basterdsuiker die smelt heel mooi door de stukjes appel.
Oh ja, doe ik ook niet, de appels in schijven snijden, worden niet gaar, gewoon in kleine stukjes snijden die appels, iets kleiner of even groot als de rozijnen.
Dan krijg je een heerlijke ietwat zachte plakkerige gekaramelliseerde appelbrei, die zo heerlijk is tegenover de krokante struktuur van de koek.
Krijg nu al trek maar de appels zijn nog niet rijp.:giggle:
 
En als ik wat vulling overhoud gaat dat de volgende dag in een toetje met vanille vla of zo (ook (hƩƩl) lekker ;).
 
Laatst bewerkt:
Remco,
Ik week de rozijnen in de Rum minimaal een paar uur maar het liefst een nachtje over laten staan, 75 gram rozijnen (volgens de verpakking van meneer koopmans of Jumbo) en genoeg rum om de rozijnen onder te krijgen. Dan de rozijnen uit de rum en door de fijgesneden appels, de overgebleven rum is Pitmaster's privilege.;)
Overigens heb ik de laatste keren alleen nog maar Jumbo mix gebruikt, was precies hetzelfde recept als Koopmans, maar Koopmans heeft de receptuur 2 jaar geleden aangepast en vraagt nu om minder suiker. (20 gram en was voorheen 50 gram) dan moet er een suikervervanger in de mix zitten, en als ik iets smerig vind is dat nepsuiker in welke vorm/soort dan ook, zit een vervelende bittersmaak aan voor mij, en voor mijn wederhelft overigens ook.
Het Jumbo recept vraagt nog steeds om 50 gram suiker, ik gebruik witte basterdsuiker die smelt heel mooi door de stukjes appel.
Oh ja, doe ik ook niet, de appels in schijven snijden, worden niet gaar, gewoon in kleine stukjes snijden die appels, iets kleiner of even groot als de rozijnen.
Dan krijg je een heerlijke ietwat zachte plakkerige gekaramelliseerde appelbrei, die zo heerlijk is tegenover de krokante struktuur van de koek.
Krijg nu al trek maar de appels zijn nog niet rijp.:giggle:
Om te smullen...dat is pas een verbetering. Ik ga het komend weekend testen. Bij gebrek aan rijpe appels uit eigen boomgaard (vorig jaar mijn appelboompje omgezaagd voor rookhout) zullen de goudreinetten van de supermarkt ook wel voldoen.
 
Zijn die er al dan? wij gebruiken bij gebrek daaraan vaak Jona gold gaat ook heel goed.;)
 
Zijn die er al dan? wij gebruiken bij gebrek daaraan vaak Jona gold gaat ook heel goed.;)
Ik zag ze vandaag bij de welkoop liggen.
 
Remco,
Ik week de rozijnen in de Rum minimaal een paar uur maar het liefst een nachtje over laten staan, 75 gram rozijnen (volgens de verpakking van meneer koopmans of Jumbo) en genoeg rum om de rozijnen onder te krijgen. Dan de rozijnen uit de rum en door de fijgesneden appels, de overgebleven rum is Pitmaster's privilege.;)
Overigens heb ik de laatste keren alleen nog maar Jumbo mix gebruikt, was precies hetzelfde recept als Koopmans, maar Koopmans heeft de receptuur 2 jaar geleden aangepast en vraagt nu om minder suiker. (20 gram en was voorheen 50 gram) dan moet er een suikervervanger in de mix zitten, en als ik iets smerig vind is dat nepsuiker in welke vorm/soort dan ook, zit een vervelende bittersmaak aan voor mij, en voor mijn wederhelft overigens ook.
Het Jumbo recept vraagt nog steeds om 50 gram suiker, ik gebruik witte basterdsuiker die smelt heel mooi door de stukjes appel.
Oh ja, doe ik ook niet, de appels in schijven snijden, worden niet gaar, gewoon in kleine stukjes snijden die appels, iets kleiner of even groot als de rozijnen.
Dan krijg je een heerlijke ietwat zachte plakkerige gekaramelliseerde appelbrei, die zo heerlijk is tegenover de krokante struktuur van de koek.
Krijg nu al trek maar de appels zijn nog niet rijp.:giggle:
Mijn vrouw maakt de meest fantastische appeltaarten op ongeveer dezelfde receptuur. Zij ging laatst , op advies, op de alternatieve toer. Een met suikervervangers en een met andere meelsoorten. Nu zeg ik altijd heel eerlijk dat ze weer erg lekker zijn. Dit keer was het advies dat ik genoeg afgevallen was en ze in het vierkante archief thuishoorden. Gelukkig noemde zij ze niet te pruimen.
Mijn advies als je minder suiker wilt : neem een kleiner stukje en wandel hierna een uurtje.
 
De appels van onze appelboom(pje) zijn James Grieve appels, 1 van de lekkerste appels, licht zuur en zeer aromatisch een goede tegenhanger voor de suiker in de taart, levert een mooie zoetzuur balans op.
Ooit zeer populair maar nu lastig te verkrijgen omdat ze commercieel niet handig zijn, ze kunnen zeer slecht tegen stoten werden om die reden vroeger in hooi vervoerd, ook is de houdbaarheid niet lang.
Soms zie je ze nog bij echte groenteboeren liggen, meestal begin tot half augustus.
Gelukkig verkopen de tuincentra ze nog als boom :giggle:
 
Ik krijg vette trek van deze appel praatjes!
 
Anders ik wel Sander. Mā€™n broer moet niet vergeten te bellen als de taart klaar is
 
Het zou er hier ook wel in gaan. Mooie teksten over rum, zachte plakkerige gekarameliseerde appel brij, krokante koek.
Man, dan krijg je toch gigantische trek in een warm stukje appeltaart?
 
Terug
Bovenaan Onderaan