BasBQ
Beef en Steak

Amazing Chinese Ribs, initial Texas crutch experiment

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.089
Totaal geen voorstander van Ribs inpakken op de ouderwetse manier (3-2-1) maar was wel benieuwd wat een initial Texas crutch zou doen met de ribs.
M.a.w. als ik de ribs nu eerst in de Alu folie op de BBQ voorgaar en daarna uitgepakt op de BBQ verder laat garen wat doet dat met de malsheid?
Bij de Hanos Gaasterlander kruidenvarken Baby Backs meegenomen met ketting, wat mij opvalt is dat bij de Gaasterlander onder de ketting maar heel weinig vet zit in tegenstelling tot de andere Hollandse (stal)varkens, dit moet puur met het dieet te maken hebben want het zijn allemaal dezelfde stalvarkens qua ras, ja ook Livar is hetzelfde stalvarken die met naam en dieet tot koning is gekroond, heb ik van een slager geleerd.
Ik marineer mijn ribs altijd omdat ik met het extra inbrengen van vocht veel malsheid win/behoud.
Zo ook deze keer in de Char Siu Marinade gebaseerd op het recept van Sander72, door de Nam Yu heeft deze net die extra kick ten opzicht van mijn oude Chinese marinade.

2 slabs Ribs in 4-en gedeeld en 24 uur in de marinade in een vacuumzak in de koelkast.
Uit de marinade en in de folie met een paar EL. Marinade op de BBQ bij 130-135 gr.C

DSC_0921.JPG
DSC_0923.JPG


Na 50 min. uitgepakt, vreemd kleurtje. Dat gaat toch wel goedkomen?

DSC_0925.JPG


Gelukkig beginnen ze na een uurtje al een mooi kleurtje te krijgen

DSC_0927.JPG
DSC_0928.JPG
DSC_0930.JPG


2 uur na het uitpakken bij 135 gr. C op de BBQ gelakt met Honing en geraspte gember, en een beetje Char Siu saus/marinade van Lee Kum Kee

DSC_0935.JPG


20 minuten laten karamelliseren en van de BBQ af, heel even laten rusten voor het aansnijden, niet zozeer voor het vlees maar voor mijn vingers, want ze zijn loeiheet

DSC_0942.JPG
DSC_0944.JPG
DSC_0947.JPG
DSC_0951.JPG


Gegeten met Bami, met dit keer dunne slierten (Spaghetti), Atjat Tjampoer en Atjar Ketimoen erbij heerlijk.
Het effect van het inpakken vonden wij niet echt terug in de malsheid, die was nagenoeg hetzelfde als zonder de folie.
smaak overigens ook.
Misschien langer in de folie? De kans bestaat dan wel dat het vlees mushy wordt en daar wordt ik echt niet vrolijk van.
Volgende keer maar gewoon op de ouderwetse folie-loze manier.
 
Laatst bewerkt:
Man, man, man, wat een mooie plaatjes weer. Zit te kwijlen boven het toetsenbord, zo sappig ziet het eindresultaat eruit!
Jammer dat het inpakken niet het verwachte resultaat opleverde, aan de andere kant blijft er wel ruimte voor experimenten.
 
Dat ziet er weer prima uit Ewald. Moet deze versie toch ook maar eens een keertje maken.
Combi met bami is natuurlijk gewoon goud.

Ik kan me voorstellen dat bij marineren het effect van inpakken minder is. Je hebt tenslotte al vocht toegevoegd.
Bij gebruik van een dry-rub zal het inpakken wel toegevoegde waarde hebben omdat je bij het inpakken vocht toevoegt. Anders wordt het wel een taaie droge rib lijkt me.

Als jij niet inpakt, hoe lang en bij welke temp gaar je de rib dan?
 
Als jij niet inpakt, hoe lang en bij welke temp gaar je de rib dan?
Rick, ik gaar mijn Ribs altijd volgens het recept zoals in de quote:
2,5 uur bij 130-135 graden Celsius dan lakken en nog 30 minuten laten karamelliseren bij dezelfde BBQ temp.
Easterwood methode op lagere temperatuur.

 
😋 Rick, ik gaar mijn Ribs altijd volgens het recept zoals in de quote:
2,5 uur bij 130-135 graden Celsius dan lakken en nog 30 minuten laten karamelliseren bij dezelfde BBQ temp.
Easterwood methode op lagere temperatuur.

Ok. En dat icm marineren.
Thnx. Gaan we zeker eens lekker testen
 
Ze liggen er lekker glimmend bij, had ook een een festival gekund
 
Ewald, dit is weer een prima excuus om van mijn "dieet" :unsure: af te wijken. Lekker.
Ik ga die combi zeker eens proberen.
 
Ewald wat is "jouw bezwaar" tegen het inpakken van de ribs? Bij bijvoorbeeld de 3-2-1 methode?


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Leuk experiment en heerlijk resultaat. Ribs marineren ga ik ook eens proberen.
 
Leuk geprobeerd maar oude manier dus beter
het ziet er wel lekker uit 😋😋
 
Ewald wat is "jouw bezwaar" tegen het inpakken van de ribs? Bij bijvoorbeeld de 3-2-1 methode?


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Een hoop extra werk zonder toegevoegde waarde vind ik de 3-2-1.
De kans dat je ribs mushy worden is erg groot en dat vind ik echt smerig. Die kans is vele malen kleiner zonder inpakken, het vlees blijft wat steviger. Maar dat is ook persoonlijk. Ik hou ook absoluut niet van fall off te bone. Dan zijn je ribs gewoon overcooked.
 
Helder.
Tot nu toe altijd veilig gekozen voor inpakken maar nu ik de ruimte heb en een betere temperatuur beheersing ga ik deze methode ook zeker proberen in mijn queeste naar de perfecte rib. Thx


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan