BasBQ
Beef en Steak

Advies voor rookafvoer

pitmeister

Tondelzoeker
Berichten
5
Ik heb een buiten keuken met een schuin aflopend dakje en daarin en rook afvoer. De rook uit de top van de Kamado Joe komt echter via de voor en achterkant, dus er gaat nagenoeg geen rook via het schoorsteentje. Ik heb al een toilet ventilator besteld voor de schoorsteen, maar dit gaat maar gedeeltelijk helpen denk ik. Hebben jullie nog iedereen om de rook beter af te voeren?

PXL_20220210_151640339.jpg
 
Nee, ik denk inderdaad dat dit je niet gaat helpen. Ook rookt zoekt de weg van de minste weerstand. Zolang de wind vrij spel heeft onder je afdak blijf je dit houden.
 
Een toilet ventilator gaat je denk ik niet helpen. Een buis met de afmeting van je bbq zal mogelijk wel helpen maar of dat de oplossing is waar je naar zoekt? Ennuh, goede rook is best aangenaam ;-) Gewoon zorgen dat je in de rook van het juiste hout / houtskool zit
 
Ik ben op dit moment een buitenkeuken onder een afdak aan het bouwen en wat ik ga doen is het volgende (ik zit overigens in de horeca waar we werken met grote afzuiginstallaties)
ik ga iig zelf een kleine afzuigkap (doos model) timmeren van hout, deze krijgt een schuinoplopend dak die de rook naar het rookkanaal ‘begeleid’. Ik plaats nog geen afzuigmotortje in het rookkanaal, eerst wil ik even kijken of deze oplossing voor mij afdoende werkt. Mocht dit niet zo zijn dan overweeg ik om een motortje aan het eind van het rookkanaal te plaatsen. Als je bv op buisventilator zoekt dan kom je al snel een paar betaalbare opties tegen.

Of je een afzuigkap mooi en/of wenselijk vind is natuurljk een ander verhaal. En bij relatief veel wind zal het weinig uithalen maar toch.

Hopelijk heb je hier wat aan. Mocht iemand een beter idee hebben dan hoor ik het ook graag!
 
Vergt misschien een hele andere constructie maar is mogelijk ook een idee om de rook kwijt te raken? Overlappend dak, werkt alleen ingeval van een niet verwarmde ruimte en wind uit een vaste richting ;-)

1644540372316.png
 
Mijn overbuurman heeft een simpele RVS afzuigkap op MP gevonden. Die hangt nu boven de Kamado in zijn buitenkeuken. (y)
 
Puntafzuiging met een beweegbare/verstelbare afzuigarm zoals we die in het laboratorium gebruiken lijkt me ideaal. Geen idee hoe betaalbaar en beschikbaar dat is voor de partikulier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan