BasBQ
Beef en Steak

Aanslag op gietijzer plaat

 
 

TastyTom

Pitmaster
Berichten
581
Hoi allemaal,

sinds kort de ‘plancha’ van KJ in gebruik. De plaat zou fabrieks af al geseasoned zijn. Desalniettemin ook nog zelf een laagje gegeven.

nu heb ik gisteren een heerlijk broodje kip gemaakt en de plaat niet schoongemaakt na gebruik. De volgende dag proberen de flinke rommel eraf te schrobben.
ik begon met een afwasborstel, daarna maar een schuurspons, toen staalborstel en nog steeds zat er een zwarte laag op. Uiteindelijk met een plamuurmes aan de gang geweest om het eraf te krassen. Het lukt wel een beetje, maar er blijft viezigheid achter.

iemand ervaring met het goed schoon krijgen van de plaat? Of ben ik gewoon de seasoning eraf aan t halen? Of moet ik me niet aanstellen en gewoon lekker verder gaan grillen 😂


foto’s van na de reiniging

22FF13B0-2BD8-41B3-9384-C0C18CCC4D8D.jpeg


92129E4A-8F5C-4EC8-B812-241EF593E24D.jpeg
 
Je kan het proberen schoon te branden, maar denk niet dat het veel beter wordt dan dit. Maar denk niet dat het de werking vermindert.
 
Bedankt voor je reactie Frits.

De ‘werking’ als in ‘hitte overdracht dmv conductie (geleiding) zal niet veel veranderen denk ik inderdaad.

Echter hoop ik niet op rook of luchtjes bij het verhitten in een volgende sessie. Of stukjes zwart op m’n gerecht.

ik vroeg me af of anderen dit ook hebben. Of schoonmaak tips.
Branden lijkt me een goeie oplossing, alleen dacht ik (van te voren) juist om altijd deze kant boven te gebruiken en zo niet te vaak hoeven te seasonen omdat je dan de laag er zeker afbrand
 
Ik doe na elke sessie aan beide kanten een laagje crisco en leg t gietijzer terug op de grill van ca. 200C En laat t verder afkoelen in de kamado
 
Het laagje vanaf de fabriek en een laagje extra is niet genoeg om dit te voorkomen. Geen nood, goed heet stoken en afborstelen zodat het gietijzer weer helemaal blank is en opnieuw beginnen. Als je er weer een paar nieuwe laagjes erop hebt zitten is ‘ie weer netjes. Daarna na ieder gebruik zoals hierboven Roland doet zodat er steeds nieuwe laagjes bij komen. Crisco is prima maar olie kan ook, net wat je voorkeur heeft..... heel veel dunne laagjes is wat telt. Laat de laag na een poos weer eens los dan begin je weer gewoon opnieuw ;)
 
Paar laagjes niet te letterlijk nemen..... drie laagjes is wel het absolute minimum, meer is beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan