BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 ribs temperaturen

 
 

diesel4666

Stoker
Berichten
444
Ik ben een newbie in low&slow land en ga morgen voor het eerst ribben klaarmaken op de Kamado.
Er wordt de 3-2-1 methode aangeraden.
Als je dan wat verder leest, kom je te weten dat je niet exact die uren moet aanhouden, want je zou extreme fall-of-the-bone moesvarken kunnen overhouden.

Is het dan een idee om met een temperatuurprobe te werken? Zo ja, wat voor temperaturen kan je best aanhouden voor de 3 stadia?

Ik heb St.Louis cut buikribben gekocht. Deze zijn wel redelijk gigantisch. Dus misschien kan ik dan toch best gewoon 3-2-1 aanhouden?
 
Ik hou eigenlijk bijna altijd gewoon de 3 2 1 (op 110C) standaard aan. Tenzij ik hele dunne ribs heb, dan kort ik t allemaal wat in.

Ik zou gewoon voor je eerste keer niet te moeilijk doen en gewoon religieus de instructies volgen, dan kan je die ervaring gebruiken om een volgende keer wat aanpassingen te doen mocht je dat nodig vinden.
 
Met ribben de eerste keer kun je niet veel fout doen.
Temp probe in de ribben verteld niet alles, wanneer je te dicht tegen het bot zit of er precies tussen in kan gewoon best een verschil geven. Wanneer je bij de eerste stap de kleur in de gaten houdt, bij de 2e stap voelt hoe soepel ze zijn in de folie, en dat de komende keren doet, dan kun je in de toekomst op zicht en gevoel je ribben krijgen zoals je wil.

Bij de laatste stap gewoon een stukje van het rooster tillen aan 1 kant, en als ze dan tegen het scheuren aan zitten heb je een mooie bite, als de rest van de ribben blijven liggen heb je extreem fall of the bone. En daar kun je zelf nog mee spelen.
 
Gewoon de 3+2+1 aanhouden.
Daarna aan je eigen smaak aanpassen.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Je kan gaan werken met een temperatuurprobe maar dan moet je er ook voor zorgen dat je probe mooi tussen de beentjes zit, anders klopt je temperatuur zoals reeds aangegeven in een eerdere reactie niet.

Wat je kan doen is zoals aangegeven gaan voor 3-2-1 en afhankelijk van je resultaat kan je de volgende keer dan bijsturen.

Indien je toch aan de slag wil met een temperatuurprobe, vind je hier wat leesvoer (maakte zelf op die manier al verschillende keren lekkere ribben)
 
Terug
Bovenaan Onderaan