BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 en mislukte spareribs

S

syotos

Gast
Omdat mijn vrouw een dagje weg moest, en ik dus op de kinderen moest passen, en het heerlijk weer was leekt het me een goed plan om een trial run te doen voor de spareribs volgens het 3-2-1 principe die ook volgende week als de familie komt eten op de planning staan.
Ik had nog een doos dikbevleesde spareribs van de Makro in de vriezer staan. Hier heb ik er gisterochtend 2 uitgehaald en in de koelkast laten ontdooien, gisteravond heb ik ze proberen te ontvliezen wat bij 1 heel goed ging, en bij de andere een stuk minder, deze ging in stukken, en kreeg ik niet alles eraf.
Vanochtend heb ik ze in de rub gezet, en rond 12 uur was de bbq op temperatuur (110 C) en zijn ze erop gegaan. na ongeveer 3 uur heb ik ze in folie gewikkeld. en ongeveer 1,5 uur daarna ze er weer uitgehaald en na ongeveer een half uur een glaze gegeven. Toen kwam ik erachter dat we geen poedersuiker meer hadden voor de pannenkoeken voor m'n jongste dochter en moesten we dus nog even langs de supermarkt. Toen ik hiervan terug kwam was de temperatuur terug gelopen tot ongeveer 90 C en lagen de ribben er met glaze al bijna een uur op.

Vol verwachting de eerste hap geprobeerd, en man wat viel dat tegen. Het vlees was bijna niet van het bot te krijgen, en erg taai. de smaak was wel OK, hoewel ik wel m'n twijfels had over het vette gedeelte wat relatief bovenaan zit. Maar alleen door de taaiheid was het al niet te eten. Dus toch maar de bezorgturk gebeld.

Wat zou de reden van de taaiheid geweest zijn? ik zit zelf aan 1 van onderstaande te denken
[list type=decimal]
[*]Te lage temperatuur, heb geprobeerd rond 110 aan te houden, maar zakte soms tot rond de 100
[*]Te lang op BBQ voor in folie te wikkelen
[*]te kort in folie
[*]Te lang in glaze op BBQ laten liggen ivm supermarkt trip
[/list]

Nog een paar foto's:
WP_20170516_18_03_11_Pro1_zpsiphjyqfg.jpg

WP_20170516_18_03_17_Pro1_zpsskma3j7f.jpg
 
Heb je nog vocht toegevoegd bij het verpakken in de folie? bv. appelsap?
 
https://youtu.be/wj2JPrsVg7E

Nederlandse uitleg video.......kan niet fout gaan zo.....

Toppp dit........

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Als ik moest gokken, zou ik zeggen of verkeerd vlees (je hebt soms vlees wat niet meewerkt) of te lang op de eerste stap. 3 uur voor onze babybacks is wat lang naar mijn mening.

Gewoon nog een keer proberen, en weet je zeker dat 110 graden ook echt 110 graden is? Je zal niet de eerste zijn waarbij de thermometer veel afwijkt.
 
eikie zei:
Als ik moest gokken, zou ik zeggen of verkeerd vlees (je hebt soms vlees wat niet meewerkt) of te lang op de eerste stap. 3 uur voor onze babybacks is wat lang naar mijn mening.

Gewoon nog een keer proberen, en weet je zeker dat 110 graden ook echt 110 graden is? Je zal niet de eerste zijn waarbij de thermometer veel afwijkt.
Aan het vlees zou het inderdaad ook nog kunnen liggen. De aangegeven temperaturen zijn gemeten met een ikea fantast een paar cm boven het rooster waar het vlees op licht.
Volgende week zal ik de eerste stap korter doen (iets van 2 uur?)
 
Volgende keer sowieso geen water maar iets met met zuur er in. Daarnaast is de opmerking over de thermometer zeker een belangrijke... de dome temperatuur en de temperatuur op het rooster kunnen veel verschillen..
 
Ik zie dat mijn opmerking over de temperatuur niet opgaat aangezien je op het rooster hebt gemeten...
 
syotos zei:
eikie zei:
Als ik moest gokken, zou ik zeggen of verkeerd vlees (je hebt soms vlees wat niet meewerkt) of te lang op de eerste stap. 3 uur voor onze babybacks is wat lang naar mijn mening.

Gewoon nog een keer proberen, en weet je zeker dat 110 graden ook echt 110 graden is? Je zal niet de eerste zijn waarbij de thermometer veel afwijkt.
Aan het vlees zou het inderdaad ook nog kunnen liggen. De aangegeven temperaturen zijn gemeten met een ikea fantast een paar cm boven het rooster waar het vlees op licht.
Volgende week zal ik de eerste stap korter doen (iets van 2 uur?)


Heb je je Ikea Fantast wel eens gecontroleerd in een pannetje kokend water, als hij niet teveel afwijkt moet hij op moment van koken ? 100 gr. C  aangeven  :-? !
 
Ik zou zeker niet korter gaan zitten ik denk eerder dat er toch niet genoeg warmte overheen geweest is, dus te koud of te kort.
In principe moet je een rack overdwars tot halverwege in een tang pakken en dan moet de andere helft zover doorbuigen dat het vlees begint te scheuren, maar hij mag nog niet breken.
Zolang hij dat punt nog niet heeft bereikt zou ik hem langer laten liggen. Dat kan ook nadat je hem uit het folie hebt gehaald. Dan eventueel afen toe wat sprayen om het vochtig te houden.
Dan moet het goed komen. Succes

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

 
Lijkt mij een soort van uitdroging.
Het zou kunnen dat je heel "mager" vlees op je ribben had, dus erg weinig vet.

In ieder geval niet teveel vet wegsnijden en als je hem volgende keer in de rub zet, dan van te voren even insmeren met olie, mosterd, gesmolten boter oid als je "magere" ribben heb.
En bij het inpakken altijd een scheutje appelsap of cola oid. Als er maar een zuurtje inzit. Ik zou geen citroensap (en zeker geen ananassap doen, want dat is weer te zuur).

Ik doe zelf altijd eerst 2 uur. Dan beoordeel ik hoe gaar ze zijn en kies ik hoe lang ze in de folie gaan. Meestal 1-1,5uur.
Daarna nog even een uurtje "drogen" op de bbq, afgelakt met bbq-saus.
(krijg er honger van  :D )

Maar ook bij mij zijn ze soms taaier dan anders hoor. Je werkt tenslotte met een natuurproduct, en dat is niet altijd hetzelfde.

Succes volgende keer!
 
Water voldoet prima bij het inpakken hoor, een scheutje cola of appelsap gaat echt het verschil niet maken. Het gaat puur om het stomen dus denk dat je of niet goed hebt ingepakt (niet luchtdicht, dus de stoom ontsnapt) of niet lang genoeg. Maar soms heb je gewoon pech en is het vlees gewoon waardeloos.
 
Iedereen bedankt voor de reacties

Hans zei:
syotos zei:
eikie zei:
Als ik moest gokken, zou ik zeggen of verkeerd vlees (je hebt soms vlees wat niet meewerkt) of te lang op de eerste stap. 3 uur voor onze babybacks is wat lang naar mijn mening.

Gewoon nog een keer proberen, en weet je zeker dat 110 graden ook echt 110 graden is? Je zal niet de eerste zijn waarbij de thermometer veel afwijkt.
Aan het vlees zou het inderdaad ook nog kunnen liggen. De aangegeven temperaturen zijn gemeten met een ikea fantast een paar cm boven het rooster waar het vlees op licht.
Volgende week zal ik de eerste stap korter doen (iets van 2 uur?)


Heb je je Ikea Fantast wel eens gecontroleerd in een pannetje kokend water, als hij niet teveel afwijkt moet hij op moment van koken ? 100 gr. C  aangeven  :-? !

Zal dat voor de zekerheid nog controleren, weet wel dat vorige keer hij 1 graad scheelde met een handheld thermometer van de intratuin dus verwacht niet dat hij heel veel afwijkt.
Heb gecontroleerd en deze gaf bij kokend water netjes 100 graden aan.
Ronny zei:
Ik zou zeker niet korter gaan zitten ik denk eerder dat er toch niet genoeg warmte overheen geweest is, dus te koud of te kort.
In principe moet je een rack overdwars tot halverwege in een tang pakken en dan moet de andere helft zover doorbuigen dat het vlees begint te scheuren, maar hij mag nog niet breken.
Zolang hij dat punt nog niet heeft bereikt zou ik hem langer laten liggen. Dat kan ook nadat je hem uit het folie hebt gehaald. Dan eventueel afen toe wat sprayen om het vochtig te houden.
Dan moet het goed komen. Succes

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

Klinkt logisch, bedankt voor de tips om de gaarheid te testen en om te sprayen.

Richard v zei:
Wat ik zie op de foto,s is dat het ook niet echt teruggetrokken is van het bot. Klopt dit ?

Dit was wel het geval en kan je op de tweede foto, bij het bovenste bord ook wel een beetje zien. Het vlees was ongeveer een 0,5 tot 1 cm teruggetrokken.

Ridevi71 zei:
Lijkt mij een soort van uitdroging.
Het zou kunnen dat je heel "mager" vlees op je ribben had, dus erg weinig vet.

In ieder geval niet teveel vet wegsnijden en als je hem volgende keer in de rub zet, dan van te voren even insmeren met olie, mosterd, gesmolten boter oid als je "magere" ribben heb.
En bij het inpakken altijd een scheutje appelsap of cola oid. Als er maar een zuurtje inzit. Ik zou geen citroensap (en zeker geen ananassap doen, want dat is weer te zuur).

Ik doe zelf altijd eerst 2 uur. Dan beoordeel ik hoe gaar ze zijn en kies ik hoe lang ze in de folie gaan. Meestal 1-1,5uur.
Daarna nog even een uurtje "drogen" op de bbq, afgelakt met bbq-saus.
(krijg er honger van  :D )

Maar ook bij mij zijn ze soms taaier dan anders hoor. Je werkt tenslotte met een natuurproduct, en dat is niet altijd hetzelfde.

Succes volgende keer!

Malt007 zei:
Water voldoet prima bij het inpakken hoor, een scheutje cola of appelsap gaat echt het verschil niet maken. Het gaat puur om het stomen dus denk dat je of niet goed hebt ingepakt (niet luchtdicht, dus de stoom ontsnapt) of niet lang genoeg. Maar soms heb je gewoon pech en is het vlees gewoon waardeloos.

Ik zal volgende keer voor de zekerheid appelsap gebruiken, het zou ook best kunnen zijn dat het niet luchtdicht genoeg zat ingepakt.
 
Voor de zekerheid een 2e laag misschien, dan is hij goed dicht en verlies je geen stoom.  :-?  :)
 
syotos zei:
Omdat mijn vrouw een dagje weg moest, en ik dus op de kinderen moest passen, en het heerlijk weer was leekt het me een goed plan om een trial run te doen voor de spareribs volgens het 3-2-1 principe die ook volgende week als de familie komt eten op de planning staan.
Ik had nog een doos dikbevleesde spareribs van de Makro in de vriezer staan. Hier heb ik er gisterochtend 2 uitgehaald en in de koelkast laten ontdooien, gisteravond heb ik ze proberen te ontvliezen wat bij 1 heel goed ging, en bij de andere een stuk minder, deze ging in stukken, en kreeg ik niet alles eraf.
Vanochtend heb ik ze in de rub gezet, en rond 12 uur was de bbq op temperatuur (110 C) en zijn ze erop gegaan. na ongeveer 3 uur heb ik ze in folie gewikkeld. en ongeveer 1,5 uur daarna ze er weer uitgehaald en na ongeveer een half uur een glaze gegeven. Toen kwam ik erachter dat we geen poedersuiker meer hadden voor de pannenkoeken voor m'n jongste dochter en moesten we dus nog even langs de supermarkt. Toen ik hiervan terug kwam was de temperatuur terug gelopen tot ongeveer 90 C en lagen de ribben er met glaze al bijna een uur op.

Vol verwachting de eerste hap geprobeerd, en man wat viel dat tegen. Het vlees was bijna niet van het bot te krijgen, en erg taai. de smaak was wel OK, hoewel ik wel m'n twijfels had over het vette gedeelte wat relatief bovenaan zit. Maar alleen door de taaiheid was het al niet te eten. Dus toch maar de bezorgturk gebeld.

Wat zou de reden van de taaiheid geweest zijn? ik zit zelf aan 1 van onderstaande te denken
[list type=decimal]
[*]Te lage temperatuur, heb geprobeerd rond 110 aan te houden, maar zakte soms tot rond de 100
[*]Te lang op BBQ voor in folie te wikkelen
[*]te kort in folie
[*]Te lang in glaze op BBQ laten liggen ivm supermarkt trip
[/list]

Nog een paar foto's:
WP_20170516_18_03_11_Pro1_zpsiphjyqfg.jpg

WP_20170516_18_03_17_Pro1_zpsskma3j7f.jpg
Zien er wel goed uit. Misschien domme opmerking maar hoelang lagen ze in de vriezer. Niet uitgedroogd? Nog binnen de houdbaarheidsdatum?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Jammer dat het allemaal niet goed is gegaan maar dat geeft je wel weer een excuus om vaker te oefenen.
Het gaat zeker de volgende keer lukken zeker met alle tips die al voorbij zijn gekomen.
Succes. :)
 
Check dit Nederlandse filmpjr stap voor stap uitleg kan niet fout gaan..
https://youtu.be/wj2JPrsVg7E


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Vandaag poging 2 gedaan, met gelukkig een stuk beter resultaat. Naar aanleiding van de genoemde tips goed de tijd genomen en 3-2-1 letterlijk aangehouden. waren nu heerlijk mals hoewel de onderkant van de ribben nu helaas wel net te ver waren. volgende keer de 2 pogingen middelen en dan moeten we perfect uitkomen.
Iedereen bedankt voor de tips!!
 
Heb je nog een foto om ons mee te verlekkeren?

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan