BasBQ
Beef en Steak

2de PP maar eerste voor dit forum

 
 

RoBBQ

Stoker
Berichten
392
Afgelopen 1,5 maand niet veel in nederland geweest ivm met me werk in het buitenland, maar na het succes van me eerste PP.
was de drang van nog een keer PP maken erg groot, en me vrouw en ouders waren er erg over te spreken dus het was wachten op een goed moment om weer PP te maken. 2 keer de BBQ aan gehad in de tijd zins mijn eerste PP maar toen te weing tijd en vaste slager op vakantie.
Dus nu eindelijk de kans om weer een PP te maken.

Door de ervaring van de vorige keer, alles wel een beetje anders aangepakt.
In plaats van een nacht doorhalen er voor gekozen om gewoon vroeg te starten.

En betere manier van starten, vorige keer ging het even fout met de minion methode, net even teveel zuurstof bij en de brikketen ontvlammen te snel met als gevolg veel temperature schommelingen. (klep open , brikketen verwijderen etc. etc.)
Maar dat hebben we nu goed onder de knie ;)


Donderdag eerst even langs de slager om me 2 kg Procureur te halen en dit is het geworden
IMG_8118.jpg


De rub maken, ook deze keer kiezen we voor de Southern Succor Pork Rub maar ipv van 2 eetlepels zeezout maar 1.

Ingrediënten
1/4 cup versgemalen zwarte peper
1/4 cup paprikapoeder
1/4 cup ruwe rietsuiker
2 eetlepels zeezout
2 theelepels mosterdpoeder
1 theelepel cayennepeper

IMG_8117.jpg


Maar was het nu wel even zat om met een handmolen aan de gang te gaan, en vrijdag word er gekeken naar een klein koffie molen.
Vrouw is nu net terug en heeft hem alvast aangeschaft. Super ding voor weinig.
IMG_8130.jpg


de Procureur in de Rub
IMG_8120.jpg


De Procureur krijgt een jasje aan voor de overnachting in de koelkast.
IMG_8121.jpg


Even vroeg opstaan en de Procureur ligt voor de 2de keer in de Rub.
IMG_8124.jpg


Even de BBQ voorbereiden.
IMG_8125.jpg


En daar ligt hij dan om iets voor 6én op de Q
IMG_8129.jpg


De tabel.
_______________BBQ_________PP
06:00__________46__________10
07:00__________99__________26
08:00__________110_________45
09:00__________107_________61
10:00__________75__________69 de klep is nu even open geweest om wat ecobrasse toe te voegen, en even appelsap met Bruine rum te sprayen
11:00__________101_________70
12:00__________95__________73 Nog een keer even snel sprayen en meteen maar even wat brikketen toevoegen en as tikken
13:00__________110_________71 lijkt erop dat "the zone" bereikt is
14:00__________105_________75
15:00__________107_________79
16:00__________107_________80
17:00__________108_________83
18:00__________109_________86
18:22__________109_________88 Yes hij is klaar

En wat ruikt hij al weer heerlijk.
Maar wat een verschil met de eerste keer, toen met een iets kleiner procureur er dus bijna 3 uur langer over gedaan, en dat zal hem wel in temperatuur regeling zitten.
Deze keer alles veel beter onder controle dus de klep bijna niet open gehad, alleen een paar keer om te vullen, en meestal alleen maar ff Sprayen.

Foto van de verse bollen, waren het niet dat de korst net even te krokant is voor een broodje PP, dus die worden voor morgen "normaal gebruikt" was gewoon in de stoom oven, dus niks met BBQ te maken.

Het mooie moment
IMG_8136.jpg


Hier ligt hij nog even na de net geplaatste mais kolf.
IMG_8138.jpg


Nog even een bark foto voordat hij in zijn aluminium jasje gaat om te rusten.
IMG_8139.jpg


en in rust stand.
IMG_8141.jpg


Wat ruikt hij toch lekker ken niet wachten om mijn tanden er in te zetten.

en nog even een grafiekje uitgezet, ten opzichte van de eerste keer PP
pulledporkgrafiek2-9-2011.png
 
Ziet er goud uit Robert, die koffiemolen gebruik ik ook (fantastisch ding).

Als je mazzel hebt kan je rond zes uur heerlijke broodjes PP serveren!
 
heb even gauw een excel sheet in mekaar geflanst en hij gaat redelijk gelijk op met me eerste PP, maar die was iets kleiner.
dacht eigenlijk dat die ook 2 kilo was, maar deze pasten maar net aan in me bak om hem in de rub zetten.
Maar die was pas na 15 uur klaar, dus ben bang dat het rond de 9 uur word, maar goed dat is het wachten zeker meer dan waard.

Maar wat in ieder geval veels scheelt is, dat ik nu nog maar 2 keer de klep open heb gehad, tegen de wel tig keer bij me eerste keer,
daar ging het even fout met de minion methode, net even teveel zuurstof bij en de brikketen ontvlammen te snel met als gevolg veel temperature schommelingen.
Maar dat hebben we nu goed onder de knie ;)
 
Robert, de Amerikanen zeggen: "If You're Looking You Ain't Cooking" Iedere keer als je kijkt is je PP een kwartier later klaar.
 
Kijk dat is een goed begin en je hebt al een hoop geleerd met de vorig! Koffiemolen is inderdaad heel handig bij dit soort dingen, met de hand malen is geen doen :)
Kijk al uit naar de rest van je verslag!
 
Frits zei:
Robert, de Amerikanen zeggen: "If You're Looking You Ain't Cooking" Iedere keer als je kijkt is je PP een kwartier later klaar.

Wat dat betreft moeten we dan een stuk eerder klaar zijn, want de klep is nog alleen maar 2 keer open geweest voor spray, en brikket bijvoegen.
Voor de rest ken ik het nu af met zuurstog spelen, geen 1 keer hoeven ingrijpen door brikkten te verwijderen door echt teveel temp doorschieten.
Weet nu goed hoe de Q reageerd, dus beslissing van zuurstof knijpen of toevoegen ken eerder gemaakt worden zodat ik beter rond de 108 blijf, ipv te ver doorschieten.
 
Je hebt er een mooie dag voor!
Dat molentje bevalt mij overigens uitstekend. Ik kreeg de tip om eenvoudig te reinigen door wat droge rijst te malen, en die geef ik graag door. 
Veel plezier nog!
 
Bedankt voor de tip...
 
Had de tabel eigenlijk steeds aangepast in eerte bericht. en op het moment is het vlees op 78, dus in vergelijk met me eerste PP lijkt het een kleiner zone.
Maar dat kan natuurlijk zijn dat de klep bijna niet open is geweest :) dus wie weet word het nog wat met 18:00
wacht op de 80 en dan ga ik ook maar eens beginnen met brood bakken. Hoop dat dat ook gaat lukken is al weer even geleden zins de laatse keer.


_______________BBQ_________PP
06:00__________46__________10
07:00__________99__________26
08:00__________110_________45
09:00__________107_________61
10:00__________75__________69 de klep is nu even open geweest om wat ecobrasse toe te voegen, en even appelsap met Bruine rum te sprayen
11:00__________101_________70
12:00__________95__________73 Nog een keer even snel sprayen en meteen maar even wat brikketen toevoegen en as tikken
13:00__________110_________71 lijkt erop dat "the zone" bereikt is
14:00__________105_________75
15:00__________107_________79
16:00__________107_________80
17:00__________108_________83
18:00__________109_________86
 
Het gaat een stuk rapper dan de eerste, ondanks dat hij iets groter is.

Bollen opzich wel gelukt, waren het niet dat ik even verkeerd mengsel heb gebruikt, dus krokante korst.
Opzich niks mis mee, maar PP vind ik wel zo lekker op een zachtere bol.

Dus we gaan gewoon kan en klaar bollen gebruiken met de PP.


_______________BBQ_________PP
06:00__________46__________10
07:00__________99__________26
08:00__________110_________45
09:00__________107_________61
10:00__________75__________69 de klep is nu even open geweest om wat ecobrasse toe te voegen, en even appelsap met Bruine rum te sprayen
11:00__________101_________70
12:00__________95__________73 Nog een keer even snel sprayen en meteen maar even wat brikketen toevoegen en as tikken
13:00__________110_________71 lijkt erop dat "the zone" bereikt is
14:00__________105_________75
15:00__________107_________79
16:00__________107_________80
17:00__________108_________83
18:00__________109_________86

En we gaan alvast voorbereidingen treffen voor het toetje, banaan / rozijnen / chocola en Rum  8)
 
18:00__________109_________86
18:22__________109_________88 Yes hij is klaar

En wat ruikt hij al weer heerlijk.
Maar wat een verschil met de eerste keer, toen met een iets kleiner procureur er dus bijna 3 uur langer over gedaan, en dat zal hem wel in temperatuur regeling zitten.
Deze keer alles veel beter onder controle dus de klep bijna niet open gehad, alleen een paar keer om te vullen, en meestal alleen maar ff Sprayen.

Foto van de verse bollen, waren het niet dat de korst net even te krokant is voor een broodje PP, dus die worden voor morgen "normaal gebruikt" was gewoon in de stoom oven, dus niks met BBQ te maken.
IMG_8135.jpg


Het mooie moment
IMG_8136.jpg


Hier ligt hij nog even na de net geplaatste mais kolf.
IMG_8138.jpg


Nog even een bark foto voordat hij in zijn aluminium jasje gaat om te rusten.
IMG_8139.jpg


en in rust stand.
IMG_8141.jpg


Wat ruikt hij toch lekker ken niet wachten om mijn tanden er in te zetten.

en nog even een grafiekje uitgezet, ten opzichte van de eerste keer PP
pulledporkgrafiek2-9-2011.png


Heb maar een kleine zone gehad als je daar al over ken spreken.
Nog even geduld en dan merken we het wel als we gaan pullen 8)
 
Eet smakelijk alvast, maar dat zal best wel lukken ;)
 
Zat ik er toch niet ver naast met broodjes PP voor t avond eten. Ziet er zeer goed uit, wordt zeker vaker gemaakt.
 
De supporters groep hier in Denemarken hebben je vandaag met z'n achten getracht te volgen tussen de werkzaamheden door. Het is jammer dat wij het vanavond met een middelmatige pizza moeten doen en niet ook kunnen genieten van een heerlijk broodje PP.

Maar hoe ging het pullen en hoe was het eindresultaat(en wel met foto's als bewijs)?
 
Jij hebt een mooie dag gehad, en nog iets om naar uit te kijken ook.
Eet smakelijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan