BasBQ
Beef en Steak

1ste post - Provençaalse tomatentaart & pizza!

 
 
 

Gielen

Vuurmaker
Berichten
81
Hier is hij dan, mijn 1ste post van een gerecht! De afgelopen maanden sinds mijn lidmaatschap alleen meegelezen en toch wel meerdere malen per week de BBQ aan gehad, maar er nog niet aan toegekomen ook een gerecht te posten. Voor een carnivoor als mijzelf ook een afwijkend gerecht.. vandaag heb ik een tomatentaart gemaakt naar een recept uit het tijdschrift Frankrijk. Heel simpel: hartige taartdeeg, uitrollen en een bakplaat/springvorm mee bekleden, insmeren met mosterd, vullen met tomaten, tijm en pezo. Daarna een 45 minuten op de Bastard op 200gr dome temp. Vervolgens de temp opgevoerd naar 275 voor een pizza margarita.

Gr. Robert
45767419e283591c4a5bc8722b173d83.jpg

aca6d085a30a77410d3c878f46abde6c.jpg

da84b659b7e5affa99e396436f8e893f.jpg

50fb2ff2697a39e9cbd08c83f6782420.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er geweldig uit. De basilicum zou ik persoonlijk na het bakken erop doen.

ik zie dat je de deflector rechtstreeks boven het houtskool hebt liggen. De verkoper van mijn kamado zei me dat de hitte voor pizza te bakken te hoog is om de deflector er rechtstreeks boven te houden en daardoor kan stuk gaan.

Hij zei me de deflector op het stel te leggen waar je nu de rooster hebt liggen, dan daarop een paar moeren en daarop de pizzasteen.
 
Hi Free_ltd,

Ik heb daaronder nog mijn platesetter liggen, er zit zo’n 7-10 cm tussen de platesetter en de pizzasteen. Dat moet wel goed gaan toch?

Basilicum achteraf is idd beter!

Overigens nog een heel gedoe om de pizza een beetje netjes op de steen te krijgen (was ook kant en klaar deeg, rechthoekig, vandaar de gekke vorm)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hi Free_ltd,

Ik heb daaronder nog mijn platesetter liggen, er zit zo’n 7-10 cm tussen de platesetter en de pizzasteen. Dat moet wel goed gaan toch?

Basilicum achteraf is idd beter!

Overigens nog een heel gedoe om de pizza een beetje netjes op de steen te krijgen (was ook kant en klaar deeg, rechthoekig, vandaar de gekke vorm)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De plate setter mag niet net boven het houtskool liggen voor pizza's. Daar je voor pizza's al snel naar 320° gaat om te bakken, dan is het net onder die steen een paar 100° warmer en dat trekt hij niet.

Bekijk deze pagina eventjes: https://bbqproof.nl/bbq-blog/de-beste-pizza-set-up-voor-een-kamado-bbq/

Kant en klaar deeg is nooit goed. Best zelf deeg maken. Poepsimpel.
Op tafel voldoende bloem, maar ook op de pizzasteen wat bloem doen. En dan een echte handige pizzaschep. Eerste keer dat ik pizza op de BBQ maakte (gasbbq) had ik geen pizzaschep en heb het met placematjes gedaan. Dat was een gedoe, maar uiteindelijk ging het wel :)
 
Ziet er goed uit. Hartige taart mag ik graag eten van de Q. Wij maken hier geregeld een Quiche op de BBQ. En heerlijk veel mogelijkheden. Snel weer eens doen.
En het maakt niet uit hoe de pizza er uit ziet. Als ie maar smaakt.
 
Ok top, dank voor de tips! Weer wat geleerd :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heel mooi idee. Zet ik op mijn lijstje
Smakelijk
 
Ziet er heerlijk uit! Heb je van die tomatentaart het receptje toevallig?
Pizza; altijd +1
 
Heerlijke "snoep" maaltijd, puntje taart, puntje pizza, beetje sla, wat lekkers te drinken erbij, ik hou ervan:love:
 
Mooie gerechten geworden
Ook een mooie ronde pizza word gesneden voor tie opgegeten word dus een ander model kan ook wel 😉
 
Ziet er heerlijk uit! Heb je van die tomatentaart het receptje toevallig?
Pizza; altijd +1

Zeker, het recept:

Ingredienten:
Hartige taart deeg (tante fanny of zelf maken met 250gr bloem, 125gr koude boter blokjes, 2 ei-dooiers en een snufje zout)
400gr. tomaatjes
50-60gr kalamata olijven (ontpit)
40gr. geraspte kaas (gruyere)
2 eetlepels grove mosterd
Tijm naar smaak
Olijfolie, peper en zout.

Springvorm invetten of bekleden met bakpapier
Deeg aanbrengen, inprikken met een vorm, insmeren met mosterd en kaas uitstrooien. Tomaten doorsnijden en mengen met olijven, peper, zout, olijfolie en tijm. Mengsel verdelen en in de BBQ in 45-60 graden afbakken. Had hem rond 200gr geloof ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Pizza altijd top. Beetje griesmeel op steen en onder de pizza en dan schuift ie er zo op en af
 
Zeker, het recept:

Ingredienten:
Hartige taart deeg (tante fanny of zelf maken met 250gr bloem, 125gr koude boter blokjes, 2 ei-dooiers en een snufje zout)
400gr. tomaatjes
50-60gr kalamata olijven (ontpit)
40gr. geraspte kaas (gruyere)
2 eetlepels grove mosterd
Tijm naar smaak
Olijfolie, peper en zout.

Springvorm invetten of bekleden met bakpapier
Deeg aanbrengen, inprikken met een vorm, insmeren met mosterd en kaas uitstrooien. Tomaten doorsnijden en mengen met olijven, peper, zout, olijfolie en tijm. Mengsel verdelen en in de BBQ in 45-60 graden afbakken. Had hem rond 200gr geloof ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dankjewel! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan