BasBQ
Beef en Steak

1e X Low&Slow proberen (-SPARERIBS-) op de MT-Premium

 
 
 

BoersmaMS

Stoker
Berichten
456
Omdat ik mijn oude OTP de deur uit had gedaan, hij was behoorlijk versleten een Master-Touch Premium gekocht.
Deze kwam ik voor het eerst tegen op de Weber fan dag in Amersfoort. Schanierend deksel is handig maar hoefde van mij niet echt. Rvs rooster klonk al wat interessanter maar toen zag ik die houtskoolring/diffusere plate en vooral de gevormde "P" vents onder in de ketel om te fine tunen vielen me op. Deze Q moest het worden..

Afgelopen zondag was het zo ver, SpareRibs proberen met die plate proberen.
4 Ribs besteld bij slager Menno Hoekstra in Anjum, een slager met nog eigen slagterij en oh man, geen spijt!

rZF8kkU.jpg

Breed, lang en dik bevleesd!

Omdat het ook voor het eerst proberen was 2 klaar gemaakt en 2 in de vriezer.

2YiNxyd.jpg

Vlies van de ribs getrokken

PEglNtO.jpg

Eerst beide ingesmeerd met mosterd

fkMsqGD.jpg

en een dikke laag rub er over. Ik heb Noskos the Spareribs gebruikt.


In de plastic folie gewikkeld en een nacht in de koelast

De volgende dag de bbq aan gezet, een 30 koude briketten in de ring. Misschien wel meer het lag vol in ieder geval,

Uzpfde8.jpg

en een kleine starter met 12 stuks briketten daar weer op

Ik heb die nieuwe weber briketten gebruikt, ik hoorde daar in Amersfoort dat hun die ook gebruikten en dat de Q al een uurtje of 8 zo door kon smeulen.

Voor de rook een alu bakje met 2 handjes voorgeweekte Appel hout snippers er tegen aan gezet.

t9Q5WIK.jpg

Met de Plate er in en deksel dicht gaf hij 57 graden aan.

QEPpCZF.jpg

luchtgaten onder vol open en de temp laten klimmen.
Ik weet niet of dit de juiste manier is om te doen maar hij klimt.
Die handige houder voor de thermometer aan het scharnier van het deksel gezet.
Zo was het draad van de probe lang genoeg. Die probe had ik met een prop alu folie vlak boven het rooster gezet.
Hoor vaker van een aardappel, maar die waren op. Is dat wel beter? ik hoor het graag..

KdSRINp.jpg

tijd om de ribs er op te leggen

1lWvL6S.jpg

Deze zegt van niet , maar die is dus niet betrouwbaar.

Zuurstof onder helemaal dicht.

PeKOmbN.jpg

Ribs er op

aIQtFda.jpg


PvLa0vO.jpg

De toevoer van zuurstof op standje roken gezet, dan is de luchttoevoer eigenlijk dicht alleen dat dmv dat halve rondje krijg je nog toevoer van lucht.

Nou, dat werkte dus niet!! zat zo maar op de 125 graden dus de lucht toevoer helemaal dicht.

laten zakken to 110 graden

8epHppN.jpg

toen de toevoer op nog een half standje minder gezet

jGoOCei.jpg

zo ziet dat er van dicht op uit.

En ja hoor, 2 uren lang stabiel op 118 graden. Het werkt!  B-)
Maar.. omdat de temperatuur zo omhoog schoot, had ik niet die schuifen vol open moet gooien in het begin? Of kwam het omdat de ketel open was geweest?
Tips? Antwoorden? Ik hoor het graag!!

Na 2 uren rookte hij niet meer. misschien anders indelen de volgende keer of blokjes gebruiken..

Na 3 uren er afgehaald. licht bruine suiker, honing en wat klontjes echte boter er onder en er op en strak ingewikkeld met 2 lagen alufolie.
(Helaas, wegens enthousiasme de fotos vergeten)

IgnTMI5.jpg


Uurtje in de folie er op weer en uitpakken toen. Oh wat ruikt dat al lekker zeg

vGhLAkU.jpg

weer op het rooster maar dat moet voortaan voorzichtiger, je wrijft de 'bark' er gewoon af.. zonde

Half uur er op weer en kijken of ze gaar zijn. breek testje gedaan maar 'knakken' deden ze nog niet. nog maar een kwartiertje.
Na een 15 a 20 minuten? knakten ze! Ze waren klaar!

UxmQEOb.jpg

Ingesmeerd met bbq saus

zM8KM2u.jpg

As bbq saus heb ik het blauwe flesje van Noskos gebruikt. ging prima!
Maar had ik dat moeten voorverwarmen? was goed zo, maar mischien was dat nog beter? Ik hoor het graag.

En dan nu: Het eind resultaat na een half uur op de gril nof en 10 miuten rusten on de folie->
dOLBfrv.jpg


Ze waren super geslaagd! Boter gaar, maar je moest ze wel nog lichtjes van het bot af trekken.
De rook en die rub was een gouden combi en de saus maakte het echt af.
Had het flesje met Noskos BBQ-Saus er ook nog bij staan maar niemand maakte er gebruik van.
Het was gewoon goed zo

Oh ja, en die nieuwe Premium is een blijfertje, wat een oppervlak om laag mee te roken.
De volgende keer misschien proberen met een goede kwaliteit houtskool. Dit omdat na een 6 uren sessie met briketten hij de helft van de briketten nog maar had verbruikt.


 
Nou dat is toch helemaal volgens het boekje zou ik zeggen. Die ribben zien er fantastisch uit.

Ik denk dat die korte temperatuur schommeling niet veel problemen geeft. Volgende keer minder briketten in de ring doen. En gewoon hout chunks gebruiken. Niet drenken oid. Zn brok hout geeft lange tijd rook af.
Ook even kijken of je deksel goed sluit. Noskos heeft hier een topic over gestart. Als je deksel niet helemaal goed staat kan daar warmte langs weg of zuurstof langs in. Dat maakt het regelen misschien wat lastiger.
En er er bestaat ook de Frits methode voor ribs. High en fast. Die wil ik nog eens proberen.
 
Bram zei:
Nou dat is toch helemaal volgens het boekje zou ik zeggen. Die ribben zien er fantastisch uit.

Ik denk dat die korte temperatuur schommeling niet veel problemen geeft. Volgende keer minder briketten in de ring doen. En gewoon hout chunks gebruiken. Niet drenken oid. Zn brok hout geeft lange tijd rook af.
Ook even kijken of je deksel goed sluit. Noskos heeft hier een topic over gestart. Als je deksel niet helemaal goed staat kan daar warmte langs weg of zuurstof langs in. Dat maakt het regelen misschien wat lastiger.
En er er bestaat ook de Frits methode voor ribs. High en fast. Die wil ik nog eens proberen.

Niets meer aan toe te voegen. +1
 
Ziet er heerlijk uit
 
Zien er prima uit! Gefeliciteerd, mooie run!
 
Bram zei:
Nou dat is toch helemaal volgens het boekje zou ik zeggen. Die ribben zien er fantastisch uit.

Ik denk dat die korte temperatuur schommeling niet veel problemen geeft. Volgende keer minder briketten in de ring doen. En gewoon hout chunks gebruiken. Niet drenken oid. Zn brok hout geeft lange tijd rook af.
Ook even kijken of je deksel goed sluit. Noskos heeft hier een topic over gestart. Als je deksel niet helemaal goed staat kan daar warmte langs weg of zuurstof langs in. Dat maakt het regelen misschien wat lastiger.
En er er bestaat ook de Frits methode voor ribs. High en fast. Die wil ik nog eens proberen.

Dankjewel, de Ribs waren ook echt boven verwachting! Je zegt, de volgende keer minder briketten in de ring doen.. daarmee bedoel je brandende?!
Ik ga ook echt even op zoek naar chunks.. weet alleen nog niet even waar.

Dat de deksel niet goed sluit kan ik uitsluiten.. Ben echt uren bezig geweest toen ik de bbq in ontvangst kreeg.
Na dagen proberen, echt ik wilde de weber bijna terug sturen, heb ik de veren in originele stand terug gezet.
Toen pas zo gesteld dat het deksel zowel voor als achter, links en rechts dicht viel. Dit was moeilijk omdat als het deksel open staat hij met behulp van het schanier een vrije val maakt op de onderketel.Toen dit gelukt was pas beide veren omgedraaid volgens NOSKOS  zodat er extra druk op het sluiten van deksel komt.

Na een paar keer even snelle sessie bbq indirect worstjes sateetjes en burgertjes gehad te hebben om te kijken hoe het ging, en dat ging prima,  heb ik een soort van rook test gedaan.

Met stukjes papier en brandhout een vuurtje met echt heel veel rook gemaakt.
Als de ketel dan "gesloten" was alleen heel veel rook uit de bovenste ventilatie gaten. verder nergens.
Ik heb toen alleen de bovenste schuif helemaal dicht gedraaid en de inmens partij rook kon nergens meer heen.

Na een minuutje kwam de rook via de thermometer naar buiten. Dat klopt wel, bij nieuwe bbq's zie je dat vaker en nog wat later een beetje rook via de zijkanten ban het deksel maar veel meer bij de thermometer.. Mijn conclusie was, na een paar sessies is het echt gesloten.

Tijdens de het roken ook alleen maar rook uit de bovenste ventilatie gaten gezien.
Gelukkig me hier via dit forum al een beetje in verdiept anders had ik dat ding al terug gestuurd!

 
boers101 zei:

Haha, dat ding hebben ze dus nog steeds niet goed.
Lijkt echt nergens op, de halve stand is altijd volle bak open, ik snap ook nooit zo goed waarom ze dat bij weber nog steeds niet goed hebben..

Verder een mooie introductie over de nieuwe weber, vooral die deflector zal voor mij een reden zijn hem te houden
 
Haha, dat ding hebben ze dus nog steeds niet goed.
Lijkt echt nergens op, de halve stand is altijd volle bak open, ik snap ook nooit zo goed waarom ze dat bij weber nog steeds niet goed hebben..

Verder een mooie introductie over de nieuwe weber, vooral die deflector zal voor mij een reden zijn hem te houden
[/quote]


Zullen maar denken dat het een indicatie is, zelf een paar streepjes aanbrengen met een viltstift werk veel beter. ;)
 
Ik heb tot nu precies dezelfde ervaring met de MTP. Ik kreeg hem met ecobrasa niet onder de 130?. Op zich geen probleem, dan gaat alles wat sneller gewoon
Mijn conclusie was dat de ecobrasa?s wat heter branden en de barbecue nog nieuw is. Een nieuwe WSM brandt ook heter omdat de binnenkant nog glimt en meer warmte terugkaatst.
Ook de rook uit de thermomter had ik.

Daarom speel ik ook graag gedurende langere tijd met een BBQ voordat ik met mijn reviews kom.

Saus doe ik ook koud erop. Het is een dun laagje dat zo warm is.
 
boers101 zei:
Dankjewel, de Ribs waren ook echt boven verwachting! Je zegt, de volgende keer minder briketten in de ring doen.. daarmee bedoel je brandende?!
Ik ga ook echt even op zoek naar chunks.. weet alleen nog niet even waar.

Dat de deksel niet goed sluit kan ik uitsluiten.. Ben echt uren bezig geweest toen ik de bbq in ontvangst kreeg.

Met minder briketten in de ring bedoel ik in totaal minder brandstof. Omdat je nu veel briketten over hebt na het maken van de ribs. Dan heb je ook meer ruimte om chunks in de ring te leggen.
Chunks maak ik zelf. Gewoon gedroogd hout zoeken en dat in stukken zagen en hakken. Kan je lekker de maat maken die je graag hebt. Hier heb ik nu Eik, Beuk, Berk, Walnoot en Kersen hout liggen. Ik gebruik vooral hout dat lokaal te verkrijgen is.

Mooi dat de BBQ goed sluit. Ik geloof graag dat het een hele klus was. Zelf kan ik daar ook slecht tegen. Ik heb voor mijn Weber dan ook vilt gekocht. De thermometer is ondertussen goed dicht gerookt
 
noskos zei:
Ik heb tot nu precies dezelfde ervaring met de MTP. Ik kreeg hem met ecobrasa niet onder de 130?. Op zich geen probleem, dan gaat alles wat sneller gewoon
Mijn conclusie was dat de ecobrasa?s wat heter branden en de barbecue nog nieuw is. Een nieuwe WSM brandt ook heter omdat de binnenkant nog glimt en meer warmte terugkaatst.
Ook de rook uit de thermomter had ik.

Daarom speel ik ook graag gedurende langere tijd met een BBQ voordat ik met mijn reviews kom.

Saus doe ik ook koud erop. Het is een dun laagje dat zo warm is.

Je saus was echt lekker! Mooi dat ik dat nu weet.
Zie uit naar je review, ben benieuwd wat je eind conclusie zal zijn.
Ik heb nou al een paar bbq's gehad en elke reageert weer anders en moet ik aan wennen..

Behalve de WGA, gelijk vanaf de eerste x mijn grote vriend, weet niet wat het is maar dat ding reageert precies hoe ik wil.
 
Bram zei:
boers101 zei:
Dankjewel, de Ribs waren ook echt boven verwachting! Je zegt, de volgende keer minder briketten in de ring doen.. daarmee bedoel je brandende?!
Ik ga ook echt even op zoek naar chunks.. weet alleen nog niet even waar.

Dat de deksel niet goed sluit kan ik uitsluiten.. Ben echt uren bezig geweest toen ik de bbq in ontvangst kreeg.

Met minder briketten in de ring bedoel ik in totaal minder brandstof. Omdat je nu veel briketten over hebt na het maken van de ribs. Dan heb je ook meer ruimte om chunks in de ring te leggen.
Chunks maak ik zelf. Gewoon gedroogd hout zoeken en dat in stukken zagen en hakken. Kan je lekker de maat maken die je graag hebt. Hier heb ik nu Eik, Beuk, Berk, Walnoot en Kersen hout liggen. Ik gebruik vooral hout dat lokaal te verkrijgen is.

Mooi dat de BBQ goed sluit. Ik geloof graag dat het een hele klus was. Zelf kan ik daar ook slecht tegen. Ik heb voor mijn Weber dan ook vilt gekocht. De thermometer is ondertussen goed dicht gerookt

Bedankt voor de tip met die briketten indeling. Ga het de volgende keer ook zeker zo doen. Top!
Ik ga ook even sneupen in de regio. Moet goed komen  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan