BasBQ
Beef en Steak

“Lady Zaza” Koreaanse kimchi pizza

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
fcfb71a2951d919bcc1efcbe173d9a37.jpg


Misschien is dit recept iets ‘of topic’ maar omdat het zo lekker is en er meer mensen van dit soort Aziatische smaken lijken te houden toch maar gepost..


Op Netflix staat de de serie ‘chefs table, pizza’
Een van de afleveringen gaat over Ann Kim. Zij maakt een pizza waar ik van ging watertanden en dus heb ik geprobeerd haar recept na te maken.
Origineel is dit dus niet maar als je van Koreaanse smaken houdt, is dit een dikke aanrader.

Op deze pizza gaat kimchi, dat maak je niet in een middagje, dus zorg gewoon dat je dat altijd op voorraad hebt zou ik zeggen

https://www.bbqgenootschap.nl/threads/groente-kimchi-van-tante-miho.6387/Hier staat al een heerlijk recept, hoewel ik zelf door de peper pasta nog een scheut vissaus doe

Verder gaat er Koreaanse worst op, ik heb geen spul daarvoor dus ik heb er balletjes van gemaakt ipv worst.

Ik maakte de pizza in de Ooni, maar dat kan natuurlijk ook op de bbq!

Op deze pizza:

Tomatensaus
Koreaanse worst (of balletjes)
Soja/Gochujang glaze
Lente-ui
Kimchi


Recept voor twee 12” pizza’s

Voor de tomatensaus:
- Twee tomaten
- 1 tl zout
- 1 tl peper
- 1 tl knoflook

Voor de Koreaanse worst/balletjes

- 300 gram varkensgehakt
- 2tl zout
- 2tl peper
- 1 teen geraspte knoflook
- 1 el geraspte gember (daar mag best een buitje op de lepel)
- 2 el gochugaru
31f3aab7101461c5efa463956893b32e.jpg



Voor de glaze (ik hield over)

- 60 ml water
- 50 gr suiker
- 45 gr doenjang
- 45 gr. gochujang
- 2 el milde soya saus
- 1 el azijn ( ik gebruik zwarte omdat ik die heerlijk vindt)
- 1 tl sesam olie


Bereiding:

Maak je pizza deeg zoals je gewend bent of koop een mooi kant en klaar deegje. Ik laat mijn deeg 24 uur koud rijpen en 6 uur op kamertemperatuur rijzen.

Kimchi moet je ver vantevoren gemaakt hebben.

Voor de worst of balletjes:
Meng de kruiden door het gehakt en draai er balletjes van zoals je soep balletjes zou maken.
Bak deze balletjes net gaar in een pan of natuurlijk op je bbq rooster.

Voor de glaze:
Meng alles door elkaar

Voor de tomatensaus:
Knijp de tomaten uit en meng alles door elkaar. Als het te grof is, even met een staafmixer.

(Wie zei dat pizza lastig was)


Smeer een dun laagje tomatensaus op de pizza bodem.
Daar leg je de helft van het vlees op. Ik brak de balletjes in groffe stukken

Daaromheen en tussenin kimchi, knijp het een beetje uit als het vochtig is, vocht op je pizza zorgt er voor dat je bodem niet krokant wordt.

De kimchi wordt door de hoge temperatuur wat zachter van smaak, het blijft funky, maar haast wat zoetig. Heerlijk!

Bak de pizza op de steen in je bbq of in de ooni.

Na het bakken strooi je een hele lente ui in mooie stukjes gesneden er overheen en een mooie ruime hoeveelheid van de glaze.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij lekker. Alleen het maken van de kimchi is volgens mij best veel werk als ik het zo lees.
 
‘t is zeker even wachten, maar niet veel werk en zeker de moeite waard vind ik. Maar het is ook gewoon in de Aziatische supermarkt te kopen in een potje. Hoewel dat echt minder is dan zelf maken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan