BasBQ
Beef en Steak

ribroast on the bone

 
 

Rioja Crianza

Sprokkelaar
Berichten
41
Vandaag voor het eerst een ribroast gemaakt. Gezien de prijs toch wel enig ongemak of het allemaal goed zou gaan. Veel gelezen en youtube filmpjes bekeken.
Uiteindelijk besloten om te gaan voor de manier waarop ze in Spaans Baskenland een chuleton (ribroast) bereiden. Waarom deze keuze ... Heb het daar vaak gegeten en het was geweldig.
Had een ribroast van 1 kg. en was 6 cm. dik. Doel een rode kern van het vlees. Heb het volgende aangehouden : 1 minuut per centimeter dikte, per kant. Dus in dit geval totaal 12 minuten op de bbq op hoog vuur. Vlees op het hete rooster gelegd en de bovenkant dik bestrooid met zeezout. Na 6 minuten vlees met de tang gepakt, het zout eraf geschud (en over het rooster schuren) en vervolgens omgekeerd. Daarna zelfde ritueel. Eenmaal klaar, 5 minuten laten rusten onder alu folie (losjes). Dan aansnijden in plakken. De smaak was fenomenaal !

ribroat1.jpg


ribroast2.jpg


chuleton1.jpg


chuleton2.jpg


chuleton4.jpg


chuleton5.jpg


chuleton6.jpg


chuleton3.jpg
 
Ziet er goed uit. Dat met die lading zout erop lijkt me wel een interessante bereiding.
 
Lekker hoor!
Ziet er goed uit.

Je zou een volgende keer reversed sear kunnen doen.
Dus eerst indirect tot 46 kern en dan heel kort afgrillen tot 50. (Of zo iets)
 
Ziet niet verkeerd uit. Toppie dat het goed gesmaakt heeft.

Persoonlijk zou ik hem volgens @Zzzjon gemaakt hebben.
 
Ja, snap dat jullie zeggen om het eerst reversed sear te doen en vervolgens af te grillen. Maar ik had meerdere filmpjes gezien
( allemaal vanuit de keuken in Spaans Baskenland) die het allemaal op de manier deden zoals ik die heb beschreven, dat ik het zo
wilde uitproberen. Maar zeker een volgende keer reversed sear proberen en dan vergelijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan